Paperiset polvi- ja sydänlausunnot tulevat maksullisiksi 2.1.2020 alkaen. Kesäkuun 2020 alussa paperitallennus lopetetaan kokonaan.

Jos koiran omistaja ei ole tehnyt sähköistä ennakkolähetettä polvi- tai sydäntutkimuksesta ennen itse tutkimuksen tekoa tai eläinlääkäri ei ole tallentanut lausuntoa sähköisesti, ja toimittaa lausunnon paperimuodossa Kennelliittoon, laskuttaa Kennelliitto lausunnon tallennuksesta 20 euroa.

Sähköisen ennakkolähetteen voi tilata Kennelliiton Omakoira-palvelun tai Omakoira-mobiilipalvelun kautta. Myös muut kuin Kennelliiton jäsenet voivat käyttää Omakoira-palvelua ennakkolähetteen tilaamiseen.  Lähetteen hinta on Kennelliiton jäsenille 2 euroa ja muille 5 euroa. Jos lähete tehdään vasta eläinlääkäriklinikalla, on sen hinta 10 euroa. Lähetteen voi tilata täältä.

Eläinlääkäri merkitsee lähetteeseen koiranomistajan yhteystiedot maksuohjeita varten. Ohjeet voidaan lähettää joko sähköpostitse tai puhelimitse. Koiran terveystulokset tulevat näkyviin Kennelliiton jalostustietojärjestelmään, kun lähete on maksettu.

Omakoira-palvelun käyttöönottoon tarvitaan Kennelliiton jäsennumero

Jos Kennelliiton Omakoira-palvelua ei ole käyttänyt aiemmin, saa palvelun käyttöönsä rekisteröitymällä osoitteessa www.omakoira.fi. Kennelliiton jäsenen rekisteröitymiseen tarvitaan jäsennumero ja henkilökohtaiset pankkitunnukset. Jäsennumero löytyy jäsenmaksulaskusta tai Koiramme-lehden takakannen osoitetarrasta. Jäsennumeroa voi myös kysyä osoitteesta jasenasiat@kennelliitto.fi tai puhelimitse arkisin kello 11-17 numerosta 09 8873 0244.

Omakoira-mobiilisovelluksen voi ottaa käyttöön, kun on rekisteröitynyt Omakoira-palveluun. Mobiilisovelluksen voi ladata AppStoresta, Google Playsta tai Huawein AppGallery-sovelluskaupasta. Lataustunnuksina toimivat Omakoira-palvelun tunnukset.

Tarkempaa tietoa ja ohjeet sähköisen ennakkolähetteen tekemisestä saa Kennelliiton verkkosivuilta.

Jalostusneuvoja Päivi Rantasalo
paivi.rantasalo@kennelliitto.fi