Tälle sivulle on koottu tietoa Norjassa elo-syyskuussa 2019 ilmenneistä veriripulitapauksista, niihin liittyvästä tutkimuksesta sekä Pohjoismaiden kennelliittojen ja viranomaisten tilanteen pohjalta päättämistä toimenpiteistä. Sivua on päivitetty viimeksi keskiviikkona 11.9.2019.

Mitä Norjan tilanteesta tiedetään nyt?

Norjan kennelliitto kertoi maanantaina 9.9.2019, että kaikkiaan 25 koiraa on ilmoitettu kuolleiksi Norjan elintarvikeviranomaisille. Ei ole varmuutta, ovatko kaikki koirat kuolleet samaan tautiin, mutta oireet ovat olleet vastaavat. Useimmat sairastuneet koirat ovat kuitenkin toipuneet nopeasti, kun ne ovat saaneet eläinlääkärin hoitoa. Sairastapauksia raportoidaan yhä lisää.

Norjan kennelliitto on perunut koiranäyttelyt, kokeet ja kilpailut maassa 16.9.2019 saakka. Toistaiseksi Norja ei lähetä edustusjoukkueita FCI:n kansainvälisiin mestaruuskilpailuihin. Norjan kennelliitto kertoo olevansa asiasta tiiviisti yhteydessä maan eläinlääketieteelliseen instituuttiin ja elintarviketurvallisuusviranomaiseen. Kennelliitto suosittaa, etteivät norjalaiset koirat osallistu koiranäyttelyihin tai kokeisiin ulkomailla.

Norjalainen eläinsairaala tiedotti keskiviikkona 4.9.2019, että Oslon seudulla on tavattu useilla koirilla kuolemaan johtanutta, toistaiseksi tunnistamatonta tautia. Täyttä varmuutta ei kuitenkaan ole, ovatko koirien kuolemat yhteydessä toisiinsa tai onko kyseessä tarttuva tauti. Suomen Kennelliiton Norjan kennelliitolta saamien tietojen mukaan tauti ilmenee voimakkaana ja nopeasti etenevänä verisenä ripulina sekä yleiskunnon heikentymisenä. Osalla sairastuneista koirista on esiintynyt myös oksentelua, mutta ei kaikilla. Norjan Kennelliitto tiedotti tilanteesta torstaina 5.9.2019.

Norjan eläinlääketieteellisen instituutin mukaan sairastuneita koiria oli perjantaihin 6.9.2019 mennessä noin 190. Tautitapauksia on raportoitu 20.8. alkaen yhteensä 70 eläinklinikalta koko maassa. Tilanne kärjistyi samalla viikolla.

Milloin tiedetään, mistä taudista on kyse, ja miten tautia tutkitaan?

Kymmenelle koiralle on tehty 9.9.2019 mennessä ruumiinavaus ja näytteet on lähetetty Norjan eläinlääketieteellisen instituutin ja Eläinlääketieteellisen korkeakoulun analysoitaviksi. Norjan eläinlääketieteellinen instituutti tiedotti perjantaina 6.9.2019 kolmen koiran ruumiinavausten alustavista tuloksista. Niiden mukaan kuolleilla koirilla on ollut verinen suolistotulehdus. Kuolleista koirista on löydetty kaksi aiemmin tunnettua bakteeria, jotka molemmat voivat aiheuttaa ripulia. Kuudelta koiralta on löytynyt Providencia alcalifaciensis -bakteeri. Toistaiseksi ei voida sulkea pois sitä, etteikö tauti voisi olla tarttuva.

Tutkimukset jatkuvat. Tulosten toivotaan antavan tietoa infektion lähteestä sekä itämisajasta. Norjan eläinlääketieteellisen instituutin mukaan meneillään oleva sairauden aiheuttajan kartoitustutkimus on hyvin haastava, ja tutkimukseen kokonaisuudessaan voi mennä aikaa.

Koirien ruumiinavauksista saatujen tietojen lisäksi selvitetään myös kyselytutkimuksella koirien taustatietoa - millaisia koirat ovat olleet ennen sairastumistaan, miten ne ovat syöneet ym. Kysely on lähetetty kaikkiaan 25 koiranomistajalle, ja 6.9.2019 mennessä heiltä on saatu 17 vastausta. Lisäksi Norjan eläinlääketieteellinen instituutti on lähettänyt eläinlääkäriasemille kyselyn, jolla kartoitetaan eläinlääkäreiltä tietoa tautitapauksista. Toistaiseksi vastausten pohjalta ei ole voinut vetää taudin aiheuttajia selventäviä johtopäätöksiä. Sairastuneissa koirissa on kaikenikäisiä ja kaikenlaisia koiria.

Norjan kennelliitto tiedotti sunnuntaina 8.9.2019, että maan terveysviranomaiset eivät ole saaneet viitteitä siitä, että koirien tauti voisi tarttua ihmisiin. Terveysviranomaiset painottavat kuitenkin huolehtimaan tarkkaan hygieniasta, kun ollaan koirien kanssa tekemisissä.

Norjan Eläinlääketieteellinen instituutti kumosi tiedotteessaan 8.9.2019 maassa liikkuneet huhut siitä, että taudin aiheuttaja voisi olla jokin tietty koiranruoka. Tähän mennessä saatu tutkimustieto ei tue tätä olettamaa. Sairastuneet koirat ovat syöneet useita erityyppisiä koiranruokia. Koiran saama ravinto on vain yksi niistä tutkimuslinjoista, joita tutkijat seuraavat. Parhaillaan selvitetään, voisiko mahdollinen taudinaiheuttaja olla esimerkiksi vesi, sieni-itiöt, loiseläimet, bakteeri tai virus.

Tautia ei esiinny vain Oslossa, vaan koko maassa. Toistaiseksi tutkijat ovat sulkeneet pois seuraavat mahdolliset taudinaiheuttajat:
- salmonella.
- kampylobakteeri
- rotanmyrkky tai jokin muu tunnettu myrkky
- levämyrkytys
- puutiaisen purema
- pernarutto
- jänisrutto (tularemi).

Miten Suomen Kennelliitto on reagoinut?

Suomen Kennelliiton hallitus päätti torstaina 5.9.2019, että Norjassa asuvat koirat eivät saa toistaiseksi osallistua Kennelliiton alaisiin koiratapahtumiin Suomessa. Suomen Kennelliitto arvioi toistaiseksi asettamaansa koe-, kilpailu- ja näyttelykieltoa Norjassa asuville koirille uudelleen 16.9.2019 alkavalla viikolla.

Asiasta tiedotetaan, kun lisätietoa ilmenee. Vastaavia päätöksiä on tehty myös Tanskan ja Ruotsin sekä Unkarin kennelliitoissa. Islannin eläinlääkintäviranomaiset asettivat perjantaina 6.9.2019 maahantulokiellon norjalaisille koirille. Maassa on hyvin tiukat eläinten tuontisäännökset.

Kennelliitto on pyytänyt näyttelynjärjestäjiä informoimaan tuomareitaan, että tuomarit eivät itse katso koirien purentaa ja hampaita vaan pyytävät näytteilleasettajia näyttämään ne. Kehiin tulee myös varata reilusti käsien desinfiointiainetta.

Mitä Suomen Kennelliitto tekee jatkossa?

Suomen Kennelliitto seuraa tiiviisti tilanteen kehittymistä pitämällä yhteyttä Norjan, Ruotsin ja Tanskan kennelliittoihin sekä suomalaisiin viranomaisiin. Tiedotamme asiasta sitä mukaa, kun uutta olennaista tietoa ilmenee. Kennelliitto oli perjantaiaamuna yhteydessä eläintautien valvonnasta Suomessa vastaavaan Ruokavirastoon, joka tiedotti asiasta perjantaina puoliltapäivin. Yhteydenpito jatkuu, ja Ruokavirasto tiedottaa heti, jos jotain huolestuttavaa ilmenee.

Ruokavirasto seuraa tilannetta tiiviisti, ja tiedotti 9.9.2019, että Suomessa ei ole toistaiseksi todettu koirien veriripuliepidemiaa. Tiedotteen mukaan Suomessa esiintyy koirien verenvuotoista suolistosairautta yksittäisinä tapauksina ympäri vuoden. Sairaus tunnetaan nimellä AHDS eli acute hemorrhagic dirrhea syndrome. Taudin laukaisevat syyt tunnetaan vielä huonosti, mutta tauti ei tartu koirasta toiseen. Sairauteen on yhdistetty suoliston bakteeritasapainon vakava häiriintyminen, ja tiettyjen bakteerien hallitsematon kasvu. Yleensä sairautta esiintyy yksittäistapauksina, mutta myös paikalliset taudinpurkaukset ovat mahdollisia. Suomessa edellinen laajempi taudinpurkaus on havaittu Itä-Suomessa noin 10 vuotta sitten. Usein sairautta esiintyy enemmän lämpimänä loppukesänä ja syksynä. Sairaus etenee äkillisesti ja etenee nopeasti. Mikäli koira alkaa ripuloida tai oksentaa runsaasti verta ja sen yleisvointi heikkenee, tulee ottaa mahdollisimman nopeasti yhteyttä eläinlääkäriin.

Koirien veriripuli on maailmalla tunnettu tauti. Ruokavirasto painottaa, että koirien tautitilanne on Suomessa hyvä, eikä tällä hetkellä ole tiedossa tautiepidemioita.

Miten suomalaiset viranomaiset ovat reagoineet?

Varotoimenpiteenä Ruokavirasto suosittelee tällä hetkellä mahdollisuuksien mukaan välttämään koirien tuontia Norjasta Suomeen, sekä koirien viemistä Suomesta Norjaan. Suomessa ei toistaiseksi ole havaittu viitteitä vastaavasta epidemiasta. Myös Ruokavirasto seuraa tilannetta ja tiedottaa asiasta tarvittaessa lisää.

Miten suomalaisen koiranomistajan kannattaa nyt toimia?

Tarkista, että koirasi rokotukset ovat kunnossa. Jos et ole varma tai niissä on puutteita, ota välittömästi yhteyttä eläinlääkäriin. Suomen Kennelliitto kannustaa noudattamaan Ruokaviraston suositusta, jonka mukaan koirien tuontia Norjasta ja vientiä Norjaan on mahdollisuuksia mukaan syytä välttää. Eläintautien leviämisen ehkäisyä auttaa se, että koiran ja omistajan tiedot ovat yhdistettävissä toisiinsa. On siis tärkeää, että koirasi on tunnistusmerkitty ja rekisteröity.

Mitä teen, jos koirallani esiintyy Norjan tapauksissa esiintyneitä oireita?

Ota välittömästi yhteyttä eläinlääkäriin, sillä Norjassa sairastuneet koirat ovat toipuneet, kun ovat saaneet nopeasti hoitoa.

Mistä saan lisää tietoa tilanteesta?

Norjan kennelliitto päivittää tietoa verkkosivuilleen. Suomessa tietoa saa Kennelliiton kanavien lisäksi Ruokaviraston sivuilta ja sosiaalisen median kanavista.

Kysymyksiä ja vastauksia -listaa on päivitetty tiistaina 10.9 tiedolla Kennelliiton tilanteen uudelleen arvioinnista. Päivitetty maanantaina 9.9 Ruokaviraston uusimmilla tiedoilla ja lauantaina 7.9.2019 kello 12.10 Norjan Eläinlääketieteellisen instituutin perjantaina 6.9.2019 järjestetyssä tiedotustilaisuudessa kertomilla tiedoilla kolmen kuolleen koiran ruumiinavausten alustavista tuloksista.

Listaa on päivitetty lauantaina 7.9.2019 kello 16.40 Norjan kennelliiton päivitetyn tiedotteen tiedoilla. Koirien sairastapauksia on nyt raportoitu koko maassa. Kuudesta uudesta sairastapauksesta on saatu tieto, ja kaksi näistä koirista on kuollut. Koirat on lähetetty ruumiinavaukseen Norjan eläinlääketieteelliseen instituuttiin. Islannin viranomaiset ovat asettaneet norjalaisille koirille maahantulokiellon. Norjan kennelliitto arvioi seuraavan viikonlopun 14.-15.9.2019 koiratapahtumien järjestämistilanteen ja tiedottaa siitä tapahtumien järjestäjille viimeistään tiistaina 10.9.2019.

Listaa on päivitetty lauantaina 7.9.2019 kello 19.30 Norjan eläinlääketieteellisen instituutin tiedoilla sairastuneiden koirien määristä ja tiedolla taudin aiheuttajia koskevan tutkimuksen etenemisestä. Lisäksi on tarkistettu kuolleiksi raportoitujen koirien ja ruumiinavaukseen lähetettyjen määrä.

Listaa on päivitetty sunnuntaina 8.9.2019 kello 21.10 Norjan terveysviranomaisten tiedoilla siitä, että taudin tarttumisesta ihmiseen ei ole viitteitä sekä Norjan eläinlääketieteellisen instituutin päivittämillä tiedoilla pois suljetuista taudinaiheuttajista.

Listaa on päivitetty maanantaina 9.9. Ruokaviraston julkaiseman tiedotteen tiedoilla siitä, että Suomessa ei ole toistaiseksi koirien veriripuliepidemiaa.

Listaa on päivitetty tiistaina 10.9. Norjan kennelliitolta saaduilla tiedoilla. Kuolleita koiria on nyt 25 ja kymmenelle koiralle on tehty ruumiinavaus. Kuudelta koiralta on löytynyt Providencia alcalifaciensis -bakteeria. Norjan kennelliitto on perunut kaikki kokeet, kilpailut ja näyttelyt maassa 16.9.2019 saakka. Norja ei myöskään lähetä edustusjoukkueita FCI:n kansainvälisiin mestaruuskilpailuihin.

Listaa on päivitetty keskiviikkona 11.9. Norjan kennelliiton päivittämillä tilannetiedoilla muun muassa Norjan eläinlääketieteellisen instituutin poissulkemista taudinaiheuttajista sekä Ruokaviraston tiedolla siitä, että Suomessa ei ole havaittu koirista toiseen tarttuvia tautiepidemioita. Koirien tautitilanne on Suomessa hyvä.

Voit olla kiinnostunut myös näistä

suomenpystykorvanpentu
Norjassa asuvat koirat eivät saa osallistua koiratapahtumiin Suomessa 7.-8.9.2019 Lue lisää
Eläinlääkäri