Kennelliiton hallitus jatkaa koronavirustilanteen aiheuttamia poikkeusolojen toimenpiteitä. Hallitus päätti kokouksessaan 9.4.2020, että kesä-heinäkuun koiranäyttelyiden, kokeiden ja kilpailujen sekä testien järjestäjät voivat niin halutessaan perua tai siirtää järjestämänsä tapahtuman. Kaveri- ja lukukoiratoiminta ja erilaiset Kennelliiton koulutustilaisuudet ovat tauolla heinäkuun loppuun saakka.

Hallitus päätti, että 1.6.-31.7.2020 järjestettävät koiranäyttelyt, kokeet ja kilpailut tai testit voidaan perua tai siirtää järjestettäviksi 1.8.2020-30.4.2021. Kennelliitto tulee ohjeistamaan toimenpiteet tarkemmin.

Koska tapahtumien järjestämisestä kesä-heinäkuussa ei vielä ole Suomessa viranomaispäätöksiä, ei tapahtumien perumisessa tai siirrossa voida vedota niin sanottuun force majeure- eli ylivoimaiseen esteeseen. Tapahtuman järjestäjien on palautettava jo saadut ilmoittautumismaksut, mikäli osallistuja sitä vaatii. Jos viranomaiset kieltävät tapahtumien järjestämisen tapahtuman järjestämisaikana, voi force majeure tulla kysymykseen niissä tapahtumissa, jotka on peruutettu tai siirretty viranomaismääräyksen antamisen jälkeen.

Myös Kennelliiton järjestämät valtakunnalliset koulutustilaisuudet ja Kennelliiton alueellisten toimijoiden kennelpiireissä järjestämät koulutustilaisuudet kuten kasvattajakurssit on peruttu 31.7.2020 saakka.

Kaveri- ja lukukoiratoiminta tauolla heinäkuun loppuun saakka

Hallitus päätti, että kaveri- ja lukukoiratoiminnan keskeytystä jatketaan 31.7.2020 saakka. Toiminta käynnistyy uudelleen elokuussa, jos viranomaispäätökset sallivat sen. Kennelliiton toimisto selvittää mahdollisuutta jatkaa toimintaa etäyhteyksien avulla ja tuo asian hallituksen päätettäväksi.

Kennelliitto ei lähetä osallistujia FCI:n kokouksiin vuoden 2020 aikana

Koska eri maiden tilanne ja toimenpiteet koronavirusepidemian aikana vaihtelevat, ja Kennelliiton tulee ensisijaisesti pitää huolta toimihenkilöidensä terveydestä, päätti hallitus, että se ei lähetä edustajia paikan päälle kansainvälisen kennelunioni FCI:n kokouksiin vuoden 2020 aikana. Poikkeuksena ovat FCI:n toimikuntien puheenjohtajat ja sihteerit, mikäli heidän on välttämätöntä osallistua kokouksiin.

Kennelliiton hallitus edellyttää Pohjoismaiselta Kennelunioni PKU:lta, että sen toimikuntien ja työryhmien kokoukset pidetään etäkokouksina. Hallitus ei lähetä edustajia paikalle PKU:n kokouksiin vuoden 2020 aikana.

Kennelliiton hallitus seuraa tiiviisti koronatilanteen kehittymistä

- Koronavirustilanne on meille kaikille uusi ja ennennäkemätön. Seuraamme Kennelliiton hallituksessa tiiviisti sitä, mitä Suomessa ja etenkin Pohjoismassa tapahtuu, ja teemme tarvittaessa tilanteen mukaiset uudet päätökset, toteaa hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

Hän haluaa kiittää kaikkia Kennelliiton toimijoita yhteistyöstä vaikeassa tilanteessa.

- Tilanne ei ole helppo, sillä kenelläkään ei ole käytettävissä sataprosenttisen oikeaa tietoa siitä, mihin suuntaan koronavirustilanne Suomessa ja maailmalla lähikuukausina kehittyy, ja miten se vaikuttaa käytännössä harrastustoimintaan. Toivomme parasta. Yhteistyöllä selviämme tästä parhaiten.

Digitaalisia koulutuspalveluita kehitetään vuonna 2021

- Tulevaisuuden toiminnan tueksi kehitämme Kennelliiton teemavuonna 2021 erilaisia ratkaisuja ja koulutusmateriaaleja verkkokoulutukseen sekä muun toiminnan avuksi, kertoo Kennelliiton hallituksen varapuheenjohtaja Tuula Laitinen.

Lisätiedot:

Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja
Harri Lehkonen

harri.lehkonen@kennelliitto.fi

Kennelliiton hallituksen varapuheenjohtaja
Tuula Laitinen
tuula.laitinen@kennelliitto.fi

Kennelliiton toiminnanjohtaja
Markku Mähönen
markku.mahonen@kennelliitto.fi

Tiedotetta on täsmennetty 14.4.2020: Kesä-heinäkuun koiranäyttelyiden, kokeiden ja kilpailujen sekä testien järjestäjät voivat niin halutessaan perua tai siirtää järjestämänsä tapahtuman. Kennelliiton hallitus ei siis ole perunut tapahtumia, vaan antaa tapahtumien järjestäjille mahdollisuuden päättää itse, järjestävätkö he tapahtuman, vai peruvatko tai siirtävät sen.