Kennelliiton hallitus päätti 12.3.2020 toimenpiteistä, joilla pyritään estämään COVID-19 -koronaviruksen leviämistä. Kaikki koiranäyttelyt, kokeet ja kilpailut sekä Kennelliiton järjestämät muut tilaisuudet perutaan 31.5.2020 saakka. Myös kaveri- ja lukukoirien vierailut perutaan.

- Ymmärrämme, että tilanne on haastava monille jäsenyhdistyksille. Meidän tehtävämme on kuitenkin myös turvata harrastustapahtumissa mukana olevien ihmisten terveys ja hyvinvointi, ja ottaa tässä huomioon myös laajemmin koko yhteiskunnan tilanne, toteaa Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

Päätös on linjassa Suomen hallituksen suosituksen kanssa. Suomen hallitus päätti 12.3.2020 rajoittaa yleisötapahtumien järjestämistä koronavirustartuntojen estämiseksi. Päätöksen mukaan kaikki yli 500 hengen yleisötilaisuudet perutaan 31.5.2020 saakka. Lisäksi suositellaan, että myös kokousten järjestäjät harkitsevat riskiarvioiden pohjalta vastaavien tilaisuuksien järjestämistä.

Tartuntojen vähentämiseksi tulee myös rajoittaa ei-välttämätöntä toimintaa, kuten lähikontakteja harrastetoiminnassa ja muulla vapaa-ajalla.  Erityisen tärkeää tämä on riskiryhmiin kuuluvien iäkkäiden ja perussairaiden henkilöiden suojelemiseksi.

Kaikki koiranäyttelyt, kokeet ja kilpailut perutaan
31.5.2020 saakka

Kennelliiton hallitus on päättänyt, että kaikki näyttelyt, kokeet ja kilpailut, joita Kennelliiton jäsenyhdistykset järjestävät liiton alaisena toimintana, perutaan 31.5.2020 saakka. Ilmoittautumismaksuja ei tarvitse palauttaa, koska peruutuksen syynä on force majeure (ylivoimainen este). Kennelliitto antaa järjestäjille ensi viikolla suosituksen mahdollisesta ilmoittautumismaksujen osan palautuksesta.

Tapahtumat voidaan siirtää pidettäväksi tämän vuoden aikana, mikäli se on mahdollista.

Tapahtumien järjestäjille on annettu tarkemmat ohjeet:

Kennelliiton kevään aikana järjestämät tilaisuudet perutaan

Kennelliito peruu kaikki kevään aikana järjestämänsä koulutustilaisuudet ja tapahtumat. Maksullisiin tapahtumiin ilmoittautuneille maksetaan takaisin ilmoittautumismaksu.

Lista perutuista tapahtumista:

Myös Kennelliiton alueellisten toimijoiden kennelpiireissä järjestämät kurssit ja koulutukset perutaan 31.5.2020 saakka. Tietoa peruutetuista tapahtumista saa kennelpiirien verkkosivuilta ja muilta kennelpiirien viestintäkanavilta.

Kaveri- ja lukukoirien vierailut ja osallistuminen yleisötapahtumiin perutaan

Kaikki kaveri- ja lukukoirien vierailut vanhusten palvelutaloihin, vammaisten hoitolaitoksiin ja päiväkoteihin sekä kirjastoihin perutaan 31.5.2020 saakka. Kaveri- ja lukukoirat eivät myöskään saa osallistua yleisötilaisuuksiin kevään aikana.

Kennelliitto seuraa koronavirustilannetta ja tiedottaa käytännön toimenpiteistä vielä tarkemmin.

Koronavirukseen liittyviin kysymyksiin vastataan sähköpostitse osoitteessa corona@kennelliitto.fi. Vastaamme postilaatikkoon tulleisiin kysymyksiin arkipäivisin.

Lisätietoa löytyy myös verkkosivuiltamme Kysymyksiä ja vastauksia uudesta COVID-19 -koronaviruksesta -sivulta.