Finska Kennelklubbens styrelse beslöt den 12 mars 2020 om åtgärder för att hindra spridningen av coronaviruset COVID-19. Alla hundutställningar, prov och tävlingar samt övriga sammankomster som arrangeras av Finska Kennelklubben ställs in fram till 31.5.2020. Också kompis- och läshundbesök ställs in.

- Vi förstår att situationen är utmanande för många medlemsföreningar. Vi har emellertid i uppgift att trygga hälsan och välbefinnandet av de människor som deltar i fritidsevenemangen och även ta hänsyn till den rådande situationen i hela samhället, konstaterar Kennelklubbens styrelseordförande Harri Lehkonen.

Den 12 mars 2020 beslöt Finlands regering att begränsa arrangemanget av offentliga evenemang i syfte att stoppa spridningen av coronaviruset. Enligt beslutet ställs samtliga offentliga evenemang med fler än 500 deltagare in fram till 31 maj 2020. Dessutom rekommenderas att arrangörer av andra sammankomster gör en riskbedömning innan de ordnar motsvarande tillställningar.

All verksamhet som inte är nödvändig, bland annat närkontakt i hobby- och fritidsverksamhet, bör begränsas i syfte att minska smittspridning.  Detta är särskilt viktigt för att skydda personer som tillhör riskgrupper, så som äldre personer och personer med någon underliggande sjukdom.

Alla hundutställningar, prov och tävlingar ställs in fram till 31.5.2020

Finska Kennelklubbens styrelse har beslutat att samtliga utställningar, prov och tävlingar ställs in fram till 31.5.2020. Anmälningsavgifter behöver inte återbetalas, eftersom evenemangen ställs in på grund av force majeure (övermäktigt hinder). Kennelklubben ger nästa vecka en rekommendation till arrangörer om eventuell delvis återbetalning av anmälningsavgifter.

Ifall det är möjlig kan evenemangen skjutas upp till ett senare tillfälle samma år.

Närmare anvisningar har getts till arrangörer av evenemang.

Kennelklubben ställer in vårens sammankomster

Finska Kennelklubben ställer in alla sina utbildningar och evenemang som skulle arrangeras under våren. Anmälningsavgiften återbetalas till dem som anmält sig till avgiftsbelagda evenemang.

Också kurser och utbildningar som arrangeras av Kennelklubbens regionala aktörer i kenneldistrikt ställs in fram till 31.5.2020.

Kompis- och läshundbesök och deltagande i offentliga evenemang ställs in

Alla kompis- och läshundbesök till servicehus för äldre, vårdanstalter för personer med funktionshinder, daghem och bibliotek ställs in fram till 31.5.2020. Kompis- och läshundar får inte heller delta i offentliga evenemang under våren.

Kennelklubben avvaktar situationen med coronaviruset och meddelar närmare om praktiska åtgärder.

Frågor som ansluter till coronaviruset besvaras per e-post på adressen corona@kennelliitto.fi.

Du hittar mera information på vår webbplats på sidan för frågor och svar om det nya COVID-19 coronaviruset (på finska).