Suomen Kennelliitto seuraa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL:n uutisointia Kiinassa alkuvuonna puhjenneen uuden koronaviruksen aiheuttamasta COVID-19-tartuntatautiepidemiasta. Ulkoministeriön ja THL:n ajankohtaiset tiedotteet kehottavat välttämään tarpeetonta matkustamista koronaviruksen levinneisyysalueille.

Koronavirusepidemian tilanteesta ja siitä, miten virusta voi pyrkiä välttämään, on koottu ohjeistusta Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL:n verkkosivuille. Kaikkiin yleisötapahtumiin osallistuvien on hyvä noudattaa THL:n ohjeita käsienpesusta ja yskimishygieniasta. Näiden ohjeiden noudattaminen auttaa myös esimerkiksi tavanomaisen flunssan ja influenssan torjunnassa.

Kansainvälinen kennelunioni FCI 2.3.2020 julkaiseman kannanoton mukaan koiraharrastustapahtumissa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota käsihygieniaan ja välttää ihmisten keskinäisiä läheisiä fyysisiä kontakteja. Tapahtumanjärjestäjien tulee huolehtia siitä, että tapahtumissa on käytössä riittävästi desinfiointiainetta. Tuomarien tulee desinfioida käsiään säännöllisesti. Koiranäyttelyissä ulkomuototuomarien tulee pyytää näytteilleasettajia näyttämään itse koiran hampaat. FCI ei ryhdy toimenpiteisiin koronaviruksen suhteen, sillä toimenpidevalta eri maissa on kansallisilla viranomaisilla.

Kennelliiton työntekijöiden, vapaaehtoistoimijoiden ja luottamushenkilöiden on harkittava tarkkaan matkustamistaan. Kennelliitto ohjeistaa tarpeen mukaan eri kohderyhmiä matkustamiseen liittyvistä asioista. Kennelliiton toimisto ei lähetä toistaiseksi työntekijöitä työmatkoille ulkomaille. Ulkomuoto- ja koe- ja kilpailutuomareille on annettu tarkemmat ohjeet suomalaisten tuomarien matkustamisesta ulkomaille. Koiraharrastustapahtumien järjestäjien kannattaa selvittää tapauskohtaisesti, voiko ulkomailta tuleva tuomari arvostella koiratapahtumassa Suomessa, jos hän on oleskellut epidemiariskialueella.

Ulkomaille koiraharrastustapahtumiin matkaavien kannattaa seurata ulkoministeriön verkkosivuille päivitettäviä matkustustiedotteita, joissa annetaan tarkempia ohjeita eri maihin matkustaville. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan koronavirustartunnan riskiryhmään kuuluvat ikääntyneet henkilöt ja henkilöt, joilla on jokin perustauti, kuten diabetes, sydän- tai keuhkosairaus.

Katso myös Kysymyksiä ja vastauksia uudesta COVID-19 koronaviruksesta

Voit olla kiinnostunut myös näistä

hoffi jukka
Kysymyksiä ja vastauksia COVID-19 -koronaviruksesta Lue lisää