Kennelliiton hallitus kokoontuu maanantaina 17. lokakuuta ylimääräiseen kokoukseen. Kokouksessa linjataan uusia toimia koirien väkivaltaisen kohtelun kitkemiseksi pois koiraharrastuksesta.

Koirien väkivaltainen kohtelu suojelukoiraharrastuksessa on ollut viranomaisten selvitettävänä keväästä 2021 lähtien. Viranomaisten selvitystyö on yhä kesken. Kennelliitto on aktiivisesti yhteydessä viranomaisiin ja käräjäoikeuksiin saadakseen tietoa esitutkinnan, syyteharkinnan ja oikeusprosessien etenemisestä.

Sosiaalisessa mediassa esitetyistä väitteistä poiketen Kennelliitolle ei ole pyynnöistä huolimatta toimitettu muutoin kuin yhden henkilön osalta materiaalia, jossa henkilön kasvoja ei ole sumennettu.

Kennelliitto keskeytti kaiken suojelukoirakoulutukseen ja -kokeisiin liittyvän toiminnan helmikuussa 2021. Saksanpaimenkoiraliiton ja Suomen Palveluskoiraliiton maalimiehille ja kouluttajille käynnistettiin saman vuoden huhtikuussa eettinen koulutus, jonka suorittaminen ja eettiseen sitoumuksen allekirjoittaminen asetettiin edellytykseksi harrastuksen jatkumiselle.

- Kennelliiton tulee olla ennen kaikkea koirien puolella ja nostaa yhä painokkaammin esille koirien hyvinvoinnin edistämistä kaikessa toiminnassa, sanoo Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen.

Kennelliiton hallituksen ylimääräisessä kokouksessaan linjaamista toimista tiedotetaan kokouksen jälkeisenä päivänä.

Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja
Harri Lehkonen