Koiraharrastajan elämä on täynnä erilaisia koiramaisia kohtaamisia. Tavataan vanhoja ja uusia tuttavuuksia, yhteistyökumppaneita ja kilpailijoita koe- ja näyttelypaikoissa, lenkkipolulla ja tapahtumissa, joissa koira on mukana joko fyysisesti tai vähintään puheissa. Koirat ovat meitä yhdistävä liima näissä kohtaamisissa, kirjoittaa Heidi Bechstein Kennelliiton kohtaamisten teemavuoden blogissa.

Vanhoille tutuille on tapana huikata ”hymyillään kun tavataan”. Heitto sisältää kauniin ajatuksen siitä, että seuraavan kerran kohdatessa otetaan toisemme vastaan ilon ja positiivisuuden, hymyn kautta. On iloinen asia kohdata tuttuja, kertoo Bechstein.

Yksi erittäin tärkeä osa kohtaamisia on kiireetön läsnäolo, joka on välillä haastavaa myös koiraharrastajille, hän kirjoittaa.

Toisten huomioiminen, arvostus, avoimuus ja rehellisyys ovat tärkeitä osia onnistuneisiin kohtaamisiin. Kanssaihmisten tervehtiminen on pieni teko, mutta sillä voi olla valtavan suuri vaikutus muistijälkeen, joka kohtaamisesta jää, muistuttaa Bechstein.

Heidi Bechsteinin blogikirjoituksen voi lukea täältä.

Tutustu myös muihin teemavuoden blogikirjoituksiin täällä.