Kukoistusta kohtaamisista

04.02.2022 Kati Kuula
Kati Kuula_kuva Heli Kekki

Koirien lisäksi hyvät kohtaamiset ovat koiraharrastuksen suola, se asia, joka tuo koiraharrastajat yhteen. Hyvien kohtaamisten rakentamiseen pitää panostaa päivittäin, kirjoittaa koiraharrastaja Kati Kuula.

Pyysin joitakin vuosia sitten Helsingin Seudun kennelpiirin innovaatioristeilyn osallistujia kuvailemaan heidän koiraharrastajakokemustaan. Kysyin, mitä kaikkea hyvää koiraharrastustoimintaan osallistumisesta voi saada. Tässä esimerkkejä vastauksista:

”Hyviä ja uusia ystäviä
Yhteisöllisyys

Rytmiä ja ryhtiä
Uusia näkökulmia
Terveys
Oppii itsestään uutta
Vastuullisuus
Jakaminen
Auttaminen
Mielenterveys
Ammatillisia valmiuksia
Iloa ja haasteita elämään”

Kaikki nämä kertovat erilaisista, hyvää tuottavista kohtaamisista.

Meidät tuo yhteen koirat, meidät saa pysymään yhdessä koirat, mutta lisäksi tarvitaan myös kohtaamisten tuottamaa hyvää. Se tuo meidät yhteen ja pitää meitä yhdessä vuodesta toiseen. Se voi olla monenlaista; järjestöhyvästä koiranlenkkien kohtaamisten hyvään. Koiran välityksellä syntyy kaikenkokoisia ja -tasoisia kohtaamisia.

Koiraharrastajakokemusta luomassa

Nykyään työelämässä puhutaan työntekijäkokemuksesta. Koiraharrastuksessa voidaan puhua vaikka jäsen-, kasvattaja- tai harrastajakokemuksesta. Erinomaisen työntekijäkokemuksen eri tekijät kuten monimuotoisuus sekä se, että kukin saa olla oma itsensä ja tuntea kuuluvansa joukkoon, toimivat yhtä lailla erinomaisen koiraharrastajakokemuksen elementteinä. Parhaimmillaan koiraharrastuksessa nämä toteutuvatkin.

Yhteistä työ- ja harrastuskulttuureille on sekin, että niiden luomiseen tarvitaan meitä kaikkia. Yhteenkuuluvuuden tunteita tuottavat tekijät ja myönteiset tunnekokemukset kohtaamisissa ovat tärkeitä hyvinvoinnillemme harrastuksessa ja sen ulkopuolella. Kohtaamisen teemavuoden tavoitteet yltävät kaikkiin tapoihin harrastaa ja olla koirien kanssa.

Kukoistuksen kasvualusta

Itse koiraan liittyy paljon ohjeita, suosituksia ja sääntöjä, ja tunteita! Tullessamme yhteen tuomme mukanamme lisäksi oman koira- ja ihmiskäsityksemme, uskomuksemme ja arvomaailmamme. Ne välittyvät tavassamme kohdata toisia ihmisiä ja tehdä yhteistyötä. Meillä on kaikilla vähän eriväriset silmälasit.

Sanotaan, ettei kannata tehdä toisille kuten haluaisi heidän tekevän sinulle. Heillä voi olla erilainen maku (George Bernard Shaw). Mutta jotain yhdistäviä tekijöitä meistä kaikista löytyy. Jo pelkästään suhtautumalla toisiimme vastaavalla suopeudella ja hyväntahtoisuudella kuin suhtaudumme koiriin, kohtaamiset saavat aikaan kukoistusta.

Otetaan esimerkiksi yhteenkuuluvuus. Se syntyy hyväksytyksi tulemisen kokemuksesta. Siihen vaikuttaa tunne psykologisesta turvallisuudesta, arvostetuksi tulemisesta ja vaikuttamisen mahdollisuuksista sekä reiluudesta. Arvostus välittyy siinä, miten toista ihmistä kohtelemme, miten kiinnostuneita olemme hänestä ja siinä, miten osoitamme pitävämme arvossa hänen tekemisiään. Luulen, että me kaikki pidämme tästä.

Kohtaamisiin pitää panostaa päivittäin

Kukoistuksen kulmakiviä pitää pönkittää päivittäin, jotta kohtaamisissamme liitymme toisiimme, koemme yhteisyyttä, eikä päinvastoin. Apua voi löytyä kukoistuksen K5-vuorelta. Sinne pitää kiivetä joka päivä, vaikka välillä kompuroidenkin. Joinakin päivinä onnistumme välittämään toiselle kokemuksen hänen tarpeellisuudestaan ja tärkeydestään paremmin kuin toisina. Vaikeampina hetkinä voi vaikka kuvitella ihmisen tilalle oman koiransa. Kasvoillesi leviää takuuvarmasti lämmin hymy!

K5-vuoren etapit:

1. Kuuntele

Kuunnellessa oppii uutta. Kaikkea ei tarvitse osata tai tietää, kuunteleminen vie jo pitkälle. Aktiivinen kuunteleminen kannattaa etenkin silloin, kun ei haluaisi kuunnella. Kuuntelemalla kaikilla aisteilla ymmärtää toisia (ja itseään) paremmin. Itsetuntemuksessa on hyvien kohtaamisten alku.

2. Kiinnostu

Tervehdi, katso silmiin, kysele, kerro. Ole aidosti kiinnostunut siitä, mitä ihmisille kuuluu ja heidän kyvyistään, taidoistaan ja voimavaroistaan. Tarjoa apuasi muille, kun huomaat heidän tarvitsevan sitä. Älä oleta, mutta jos oletat, oleta hyvää. Ota selvää ja kysy, jos et tiedä.

3. Kannusta

Anna kiitosta ja kehuja. Joukkueessa jokainen pelipaikka on tärkeä, myös hiljaisten puurtajien paikka. Kysy muiden mielipidettä ja pyydä neuvoa tai apua. Älä takerru virheisiin, kaikki meistä mokaavat joskus. Kannustava ilmapiiri sytyttää innostusta ja tekemisen iloa.

4. Kiitä

Kiitos on kaunis sana, jota vaille joskus jäämme. Kiinnitä huomioita myös pieniin onnistumisiin, omiisi ja muiden. Ole iloinen muiden puolesta, kun he onnistuvat. Ole ylpeä omista ja yhteisistä onnistumisistasi. Jaa muille ansiota onnistumisista. Ilahdu, kun saat kiitosta.

5. Kunnioita

Puhu toisista arvostavaan sävyyn, vaikka arvostelisitkin joskus heidän toimintaansa. Kiertelyn ja kaartelun sijaan viesti selkeästi. Älä vähättele toisen tunteita, ideoita tai ajatuksia. Pyydä anteeksi. Erilaisuus on hyvästä, ja mieltä saa muuttaa – opimme koko ajan uutta.

Ja lopuksi - pysy rohkeana! Hyvät kohtaamiset vaativat meiltä rohkeutta. Tulla puolitiehen vastaan, olla tietämättä kaikkea, kohdata toisemme tässä ja nyt.

Kati Kuula_kuva Heli Kekki
Kati Kuula

Kati Kuula on toiminut teini-ikäisesti asti alkaen pitkään rotuyhdistys ja -järjestötoiminnassa sekä kasvattanut samojedinkoiria, eurasiereita ja kiinanpalatsikoiria.