Yhteiskunnallinen vaikuttaminen on kaikkien Kennelliiton jäsenten yhteinen asia

30.12.2019 Harri Lehkonen
Harri Lehkonen studio

Yhteiskunnallisen vaikuttamisen teemavuosi 2019 alkaa nyt olla lopuillaan. Sillä haluttiin vahvistaa Kennelliiton strategista pyrkimystä olla yhteiskunnallisesti vahva vaikuttaja ja suunnannäyttäjä. Teemavuodella oli kolme painopistettä: poliittinen vaikuttaminen, vaikuttava viestintä ja sidosryhmäyhteistyö sekä organisaation sisäinen vaikuttavuuden kehittäminen. Miten nämä tavoitteet toteutuivat?

Poliittista vaikuttamista harjoiteltiin jo vuosina 2017-2018 eläinten hyvinvointilain takia. Silloin vierailimme etenkin eduskunnassa useita kertoja. Keväällä 2019 käytiin sekä eduskunta- että eurovaalit, joihin määrittelimme selvät tavoitteemme. Iloksemme saatoimme huomata, että eduskuntavaalien jälkeiseen hallitusohjelmaan oli kirjattu monia Kennelliiton tavoitteita kuten eläinten verkkokaupan sääntelyn kehittäminen, kaikkien koirien tunnistusmerkitseminen ja omistajarekisterin perustaminen, eläinsuojeluasiamiehen viran palauttaminen ja tulorekisterin ongelmien ratkaiseminen.

Tapasimme Kennelliiton entisen kurinpitolautakunnan jäsenen, Kokoomuksen kansanedustaja Pihla Keto-Huovisen syyskuussa. Hän jätti tapaamisemme jälkeen maa- ja metsätalousministeri Jari Lepälle kirjallisen kysymyksen: ”Missä vaiheessa koirien lakisääteisen tunnistusmerkinnän ja virallisen koirarekisterin perustamista koskevan lainsäädännön valmistelu on ja onko rekisterille varattu budjetissa riittävä rahoitus?”

Ministeri vastasi: ”Koirien lakisääteisen tunnistusmerkinnän ja virallisen koirarekisterin perustamista koskeva lainsäädäntötyö on aloitettu maa- ja metsätalousministeriössä syksyllä 2019. Hallitusohjelmassa budjettiin on varattu rahoitusta virallisen koirarekisterin perustamiseksi Suomeen osana eläintautirahoitusta”. Näin Kennelliiton strategian ykköstavoitteen toteutus alkaa häämöttää.

Juuri joulun alla tuli vahvistus sille, että tulorekisterin ongelmien osalta on luvassa helpotusta. Eduskunta hyväksyi 20.12.2019 hallituksen lakimuutosesitykset, joiden myötä tulorekisteri-ilmoittamiseen tulee lievennyksiä vuoden 2020 alusta alkaen muun muassa siten, että enintään sadan euron suuruista kilpailupalkintoa ei enää tarvitse ilmoittaa tulorekisteriin.

Teemavuoden aikana toimme etenkin viestinnässämme esiin Kennelliiton toimintaa ja saavutuksia. Korostimme sitä, että kenneltoiminta ei ole enää pelkästään koiranäyttelyitä ja -kilpailuja. Esimerkiksi kaveri- ja lukukoirien asiakastapaamiset ovat olleet huimassa nousussa.

Olemme olleet yhteistyössä keskeisten eläinsuojelujärjestöjen kanssa Kennelliiton koordinoimassa eläinsuojelutyöryhmässä ja olleet mukana Rajat räiskeelle -kansalaisaloitteessa, joka jätettiin eduskunnalle 7.11. Harrastimme avustaja- ja virkakoirajärjestöjen kanssa yhteistyötä hyötykoiratoimikunnassa. Toimme tätä yhteistyötä näkyville etenkin Koiramessuilla Messukeskuksessa joulukuussa.

Kennelliiton hallitus hyväksyi vuoden viimeisessä kokouksessaan Vaikuttamissuunnitelman. Siinä on analysoitu melko yksityiskohtaisesti toimintaympäristöämme helpottamaan jatkossa tehtäviä yhteiskunnallisia päätöksiä. Suunnitelmaa on tarkoitus päivittää jatkuvasti toimintaympäristön muutosten mukaisesti.

Kennelliiton toiminnassa yhteiskunnallinen vaikuttaminen ei ole vain puheenjohtajan, hallituksen tai viestinnän tehtävä. Olen korostanut sitä, että vaikuttamista voi ja tulisi tehdä kaikkialla. Teemavuoden aikana on Kennelliiton nettisivuille kohtaan Liity jäseneksi/Jäsenyhdistyksille-sivulle lisätty uusia työkaluja, kuten taustatietoa ja ohjeistusta yhdistyksen vaikuttamisesta, tiedottamisesta, mediayhteistyöstä ja sosiaalisen median käytöstä. Niihin kannattaa tutustua ja käyttää niitä hyväkseen, jotta saamme koko lähes 150 000 jäsenen ja 2000 jäsenyhdistyksen painoarvon mukaisen aseman yhteiskunnassa.

Kennelliiton näkyvyyttä on kasvatettu teemavuotena ja ilmettä tuotu lähemmäs ihmisiä. Vaikuttamistyötä on tehty aiempaa järjestelmällisemmin, mutta sitä on jatkettava ja lisättävä kaikilla liiton tasoilla. Jotain positiivista on saatu aikaan: Helsingin Sanomat huomioi Messukeskuksen näyttelyn näkyvästi pitkästä aikaa. Milloinkohan meidät huomioidaan kutsulla Tasavallan Presidentin Itsenäisyyspäivän vastaanotolle.

Harri Lehkonen studio
Harri Lehkonen

Harri Lehkonen on toiminut Kennelliiton hallituksen puheenjohtajana vuodesta 2017 toimittuaan tätä ennen pitkään hallituksen jäsenenä ja kansainvälisen koiranjalostusunioni FCI:n näyttely- ja ulkomuototuomaritoimikunnissa. Hän on myös kokenut koirankasvattaja ja kaikkien rotujen ulkomuototuomari.