Toimintaa nuorille #laumassa

13.09.2019 Pipa Pärssinen
Pipa Pärssinen

Kennelliiton nuorisotoiminta on tarkoitettu kaikille Kennelliiton nuorille jäsenille ja keskiössä ovat tietenkin nuoret koirineen. Toimintaan kuuluvat muiden muassa erilaiset koulutustapahtumat ja leirit, osallistuminen erilaisiin tapahtumiin ja messuille, junior handler -toiminnan organisointi sekä yhteistyö kennelpiirien nuorisokoordinaattoreiden kanssa. Kennelliiton alaisuudessa toimii nuorisotoimikunta, joka koordinoi toimintaa.

Itse ollut mukana nuorisotoimikunnassa vuodesta 2016, jolloin Kennelliitossa oli nuorisotoiminnan teemavuosi. Teemavuonna nuorten tapahtumia oli tavallistakin enemmän (tuolloin lanseerattiin esimerkiksi Koirataituri-kilpailu nuorille), joten heti ensimmäinen vuoteni nuorisotoimikunnassa oli täynnä toimintaa.

Päävastuualueeni toimikunnassa on tottelevaisuuskokeessa kilpailevien nuorten valmennusryhmän valmentaminen. Tokonuorten valmennusryhmä on ollut toiminnassa vuodesta 2013 lähtien ja viime vuonna se sai rinnalleen rally-tokossa kilpailevien nuorten valmennusryhmän. Molemmat ryhmät ovat suosittuja ja ovat onnistuneet hyvin saamaan nuoria kouluttautumaan lajien pariin, saavuttamaan kilpailuissa menestystä, kehittymään koiranohjaajina ja etenkin tutustuttamaan nuoria koiraharrastajia toisiinsa.

Nuorten osallistumista Kennelliiton nuorisotoimintaan voikin sanoa yksinkertaisesti aktiiviseksi. Tokon  ja rally-tokon valmennustapahtumissa on joka vuosi mukana lähes 30 valmennettavaa ja junior handler -koulutuksissa suurin piirtein saman verran. Junior handler -kilpailut ja treenit ovat avoimia muillekin kuin Kennelliiton jäsenille ja junior handler -kilpailuihin osallistuu vuosittain satoja nuoria. Kennelliiton nuorten kesäleiri kokoaa yhteen noin 50 nuorta ja muillekin leireille osallistuu yli 10 nuorta leiriä kohden. Lisäksi Kennelliiton nuorten messu- ja tapahtumaosastoilla käy valtavasti nuoria.

Kennelliittoa omilla alueillaan edustavien kennelpiirien nuorisojaostojen toiminta on lisäksi oma kokonaisuutensa. Yhteistyö erilaisten toimijoiden, kuten lajiliittojen ja Metsästäjäliiton kanssa, on arvokas voimavara myös nuorisotoiminnalle. Tulevaisuudessa haluamme tavoittaa entistä enemmän nuoria ja edistää myös matalan kynnyksen toimintaa.

Kennelliiton nuorisotoiminta tavoittaa suuren määrän nuoria koiraharrastajia ja moni heistä jatkaa osallistumista Kennelliiton toimintaan myöhemmälläkin iällä. Osa nuorista toimii omissa kennelpiireissään nuorisojaostossa tai on mukana muussa kennelpiirin toiminnassa. Toiset osallistuvat aktiivisesti yhdistystoimintaan esimerkiksi kouluttajina ja osa jatkaa koe- ja/tai näyttelypuolella kilpailemisen lisäksi myös toimitsijarooleissa. Moni nuorisotoiminnassa mukana ollut toimii leiri- tai tapahtumaohjaajana leirillä tai messuilla. Nuorisotoiminta antaa siis hyvän sysäyksen kohti muutakin koira-alan toimintaa.

Nuorisotoimintaan osallistuminen yhdistää koirista innostuneita nuoria eri puolilta Suomea ja synnyttää usein pitkäaikaisia ystävyyssuhteita. Tunnelma leirillä ja koulutusviikonlopuissa on iloinen ja välillä jopa villi, etenkin kun kyse on ohjatuista yhteisistä peleistä ja leikeistä ilman koiria. Nauramiselta ei voida välttyä, kun joukko energisiä koiranuoria kokoontuu. Näissä on nähty kaikenlaista – esimerkiksi akrobaattiesityksiä ja vanhojen tanssien harjoittelua. Palautetta tapahtumista kerätään mahdollisimman paljon. Mieltä lämmittävät palautteet, joissa nuoret kertovat onnistumisen kokemuksista ja ilon tunteista. Kun nuori lähtee tapahtumasta hyvällä mielellä, on tavoite saavutettu.

Palaute leiriltä: ”Kiitos, kun jaksatte järkätä nuorille toimintaa ” – tällainen motivoi jatkamaan toimintaan nuorten parissa. Kiitos kaikille nuorille, kun olette mukana avoimin mielin.

Pipa Pärssinen

Pipa Pärssinen on eläintenhoidon opettaja Keski-Pohjanmaan ammattiopistossa Kannuksessa ja Suomen Kennelliiton nuorisotoimikunnan sekä koirien käyttäytymisen jalostustyöryhmän jäsen. Hän on syventynyt koirien kouluttamiseen ja on lisäksi mukana Suomen Palveluskoiraliitossa, Suomen Noutajakoirajärjestössä, Oulun seudun Noutajakoirayhdistyksessä sekä Suomen Sileäkarvaisten noutajien toiminnassa.