Koiraystävällisyys voi olla kunnalle vetovoimatekijä – esimerkkinä Hartola

08.11.2019 Merja Olenius
Merja Olenius

Hartolasta tuli tänä vuonna koiraystävällinen kunta. Idea Hartolan kunnan brändäämisestä koiraystävällisenä tuli eräältä paikalliselta yrittäjältä. Hetken miettimisen jälkeen totesin, että ajatus on virkistävä ja koska yksittäiset kuntalaiset ja yrittäjät kykenevät voimakkaasti sitoutumaan koiraystävällisyyteen, kykenee kunta tekemään samoin.

Päätöksen jälkeen kunnassa jäätiin odottamaan, mitä siitä seuraa. Yllätys oli suuri, kun hartolalaisen opiston ja hotellin liikuntahalli muutettiin koiraharrastajien ympärivuotiseksi harrastustilaksi. Koiraharrastajat löysivät nopeasti tiensä Hartolaan ja sana kunnan koiraystävällisyydestä levisi muiden muassa sosiaalisessa mediassa kulovalkean tavoin. Esimerkiksi Suomen Agilityliiton, Suomen Palveluskoiraliiton ja rotukoirayhdistysten järjestämät viikonlopputapahtumat ovat erittäin tärkeitä yhteistyökumppanuuksia, joita ilman koiraystävällinen toiminta ei voi kehittyä.

Hartolassa on todella hyvät olosuhteet koirien kanssa harrastamiseen. Tarjontaa on monenlaista: kursseja, näyttelyitä, valtakunnallinen Koiranpäivän paraati – tänä vuonna Koiranpäivänä Hartolan kuningaskunnassa kruunattiin koirien kuninkaalliset. Koiranomistajien mukaan Hartolassa onkin myönteinen ilmapiiri koirien pitämiselle. Se näkyy koirien määrässä sekä aktiivisena harrastustoimintana ja tapahtumina. Myös eräs valtatie 4:n varressa sijaitseva kahvila-ravintola toivottaa koirat omistajineen tervetulleiksi ja tarjoaa koirille oman uimarannan sekä virkistyskeitaan.

Kunta on tehnyt päätöksen taajamametsikön vuokraamisesta koirapuistoksi. Alue on tarkoitus perustaa ja aidata talkoilla kesään 2020 mennessä. Kunta järjesti myös koiraharrastuskeskuksen ja viereisen luontopolun ympäristöön soveltuvat roskikset. Kirjastossa vierailee lukukoira ja kerran vuodessa kunnanvirastolla on toimistokoirapäivä. Paikallisen koiraharrastuskeskuksen ympäristössä vietetään myös rakettivapaata uutta vuotta ja hotellissa koiranomistajien joulua.

Hartolassa on havaittu, että koira on ihmisen paras ystävä monessakin mielessä ja kokemukset koiraystävällisyydestä ovat olleet todella positiivisia. Lemmikkien omistajiin kannattaakin panostaa niin matkailijoina kuin kuntalaisina.

Merja Olenius

Merja Olenius on Hartolan kunnanjohtajana työskentelevä yhteiskuntatieteiden maisteri. Hän ei itse omista koiraa, mutta haistelee uusia tuulia ja toivottaa kaikki koiraihmiset tervetulleiksi Hartolaan.