Kennelliiton hallitus hyväksyi kokouksessaan 15.6.2023 Kennelliiton uuden koulutusstrategian. Koulutusstrategia on laadittu linjaamaan Kennelliiton koulutustoimintaa ja kuvaamaan Kennelliiton alaiseen koiratoimintaan liittyvää koulutustoimintaa. Koulutusstrategia otetaan käyttöön heti.

Koulutusstrategia laadittiin kuvaamaan Kennelliiton laajaa koulutustoimintaa. Kennelliiton tavoitteena on asiantuntijajärjestönä tarjota ihmisille koulutusta ja ohjeistusta vastuulliseen koiranpitoon ja harrastamiseen, jotta koirien asemaa yhteiskunnassa ja ihmisen kumppanina voidaan ylläpitää. Koulutusstrategia pyrkii kuvaamaan osaamisen välittymistä jäsenistölle monitasoisena prosessina. Koulutusjärjestelmän osana nähdään kennelpiirit, rotujärjestöt, -yhdistykset ja -kerhot, lajiliitto ja harrastusyhdistykset, jotka järjestävät koulutusta itsenäisesti. Kennelpiirit, rotujärjestöt, -yhdistykset ja -kerhot, lajiliitto sekä harrastusyhdistykset ovat erittäin tärkeä osa koulutuskokonaisuutta.

Koulutusstrategiassa koulutustoimintaa tarkastellaan kohderyhmittäin. Kohderyhmiä ovat koiraharrastajat ja koirankasvattajat, vapaaehtoiset toimijat, jäsenyhdistykset ja kennelpiirit sekä suuri yleisö. Jokaiselle kohderyhmälle on asetettu koulutusstrategiassa päämäärä, joka koulutustoiminnalla pyritään saavuttamaan. Kohderyhmät luovat koulutustoiminnasta koordinoidun kokonaisuuden, jonka kehittäminen on mahdollista.

Päämäärät koulutusstrategiassa ovat osaavien ja innostuneiden vapaaehtoisten toimijoiden lisääminen, osaavien ja vastuullisten koiraharrastajien ja koirankasvattajien kouluttaminen, aktiivisten ja motivoituneiden toimijoiden lisääminen jäsenyhdistyksissä sekä vastuullisen koiranhankinnan ja merkityksellisen koirayhteisön tarjoaminen uusille jäsenille. Lisäksi koulutustoimintaa ohjaa päämäärä, joka on eettisen koiraharrastuskulttuurin edistäminen. Päämäärien asettamisella koulutustoiminnan kehittymistä voidaan tarkastella ja tavoitteita saavuttaa.

Kennelliiton koulutusstrategian valmisteli keväällä työnsä päättänyt Kennelliiton koulutusstrategiatyöryhmä. Työryhmän puheenjohtajana toimi silloinen Kennelliiton hallituksen jäsen Vesa Lehtonen ja jäseninä hallituksen varapuheenjohtaja Kimmo Mustonen ja viestintäpäällikkö Liisa Suoninen. Työryhmän sihteerinä ja koulutusstrategiaesityksen valmistelijana toimi koulutusasiantuntija Laura Tunkkari.

Lisätiedot:

Vesa Lehtonen, työryhmän puheenjohtaja
vesa.lehtonen@kennelliitto.fi
044 765 0544

PÄIVITETTY 9.8.2023: Uutinen julkaistu alunperin 5.7.2023. Kennelliiton koulutusstrategia lisätty uutiseen 9.8.2023.