Ulkomaankaupan yleisviranomaisena Tullin tehtäväksi on annettu erilaisia tuonti- ja vientirajoitusten valvontatehtäviä. Yhteiskunnan suojaaminen matkustaja- ja tavaraliikennevirroissa maahantuonnin, viennin sekä kauttakuljetusten yhteydessä on osa tullivalvontaprosessia. Koiratoiminnan avulla voidaan tukea Tullin lakisääteisiä tehtäviä mm. terveydelle vaarallisten aineiden valvonnan osalta.

Tullikoirat etsivät huumeita, savukkeita ja käteistä rahaa

Tullin omistamista koirista käytetään yleisnimitystä tullikoira. Tullikoirat luokitellaan koulutuksen perusteella huumausaine- tai savukekoiriksi. Tällä hetkellä kasvatettavana on myös koiria, jotka tullaan kouluttamaan käteisen rahan etsintään. Tullikoirien kokonaismäärä ja koulutuslaji määritetään operatiivisten tarpeiden ja riskiarvion perusteella.

Työssäolevien tullikoirien vuosittaisten kertauskurssien yhteydessä vuonna 2010 aloitettiin joidenkin muuntohuumeiden tunnistamisharjoitukset. Tullin koirakoulu tekee tiivistä yhteistyötä mm. Tullilaboratorion kanssa, ja koirien koulutusta onkin laajennettu kattamaan prekursoreiden ohella myös muuntohuumeita.

Muuntohuumeet yleistyneet

Yleisimpien huumausaineiden lisäksi erityisesti postiliikenteessä törmättiin 2000-luvun alkupuolella yhä useammin uudenlaisiin päihteenä käytettäviin tutkimus- ja teollisuuskemikaaleihin sekä lääkkeisiin. Valtaosa näistä yleensä jauheena tai tabletteina esiintyneistä aineista oli lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimeassa luokittelematta tai luokiteltu ainoastaan lääkeaineeksi ja niitä tilattiin jatkuvasti internetin kautta ulkomailta.

Uusia laillisia muuntohuumeita kehitetään markkinoille koko ajan molekyylien kemiallisia rakenteita muuntelemalla. Suuri osa muuntohuumeista on niin uusia, ettei niitä ole edes ehditty vielä luokitella ja kieltää. Toisin kuin esim. Isossa-Britanniassa ja osassa Pohjoismaita, lainsäädäntömme ei salli kokonaisten muuntohuumeryhmien esim. tryptamiinien rinnastamista ja kieltämistä. Tulli on hakenut lääkeluokitusta useille nuorison käyttöön suunnatuille vaarallisille muuntohuumeille. Osa näistä Tullia työllistävistä aineista on edelleen luokittelematta ja ne joudutaan palauttamaan tutkimusten jälkeen.

Vaaralliseksi trendiksi ovat osoittautuneet erilaiset seokset, jotka sisältävät useita vaikuttavia aineita. Osaa näistä muuntohuumeista markkinoidaan mm. amfetamiinina tai ekstaasina, vaikka todellista vaikutusta ja annostusta ei tiedetä. Myynnissä olevien muuntohuumeiden todellinen koostumus ja puhtaus ovatkin usein arvoituksia, eikä niitä ole tutkittu etukäteen lääkkeiden tapaan. Empiirisen tutkimuksen joutuvat suorittamaan loppukäyttäjät koekaniineina.  Muuntohuumeita käyttävät usein kokeilunhaluiset nuoret satunnaisesti ”bilehuumeena”. Yhdestä grammasta muuntohuumetta voidaan saada tuhansia käyttöannoksia, ja vaarallisuutta lisää usein käyttäjäkokemuksen puute.

Muuntohuumeiden luokittelu huumausaineiksi

Suuren suosion käyttäjien keskuudessa saavuttanut MDPV luokiteltiin Suomessa laittomaksi huumausaineeksi vuonna 2010 eduskunnan erillisellä päätöksellä. Myös tiettyjä synteettisiä kannabinoideja sisältäviä yhdisteitä on luokiteltu Suomessa huumausaineeksi.
Kesäkuussa 2011 huumausainelain muutoksen jälkeen on muuntohuumeita voitu säätää kansallisesti huumausaineiksi. Seitsemän uutta muuntohuumetta luokiteltiinkin ensimmäistä kertaa kansallisesti huumausaineiksi 12.3.2012. Luetteloa on täydennetty vuonna 2013 kahdeksalla uudella muuntohuumeella.

Yhtenä lainsäädännöllisenä sekä muuntohuumeiden tarjontaan ja kysyntään vaikuttavien viranomaisten työtä helpottavana ratkaisuna voisi toimia luokittelemattomien muuntohuumeiden hävittämismahdollisuus, mikäli niitä ei ole tulliselvitetty asianmukaisella tavalla.

Lisätietoja:
Tulliylitarkastaja Ari Nieminen p. 040 332 6946 (koiratoiminta)
Laboratorionjohtaja Janne Nieminen p. 040 332 3285

Tutustu tullikoirista kertovaan videoon YouTubessa.

Suomen Kennelliitto toimii tiiviissä yhteistyössä maamme hyötykoiratahojen kanssa. Kennelliiton yhteistyötahoina ovat niin virkakoirat kuin henkilökohtaiset hyötykoirat. Yhteistyön tarkoituksena on tuoda esiin koirien arvokas rooli yhteiskunnan ja yksittäisten ihmisten hyväksi. Kennelliitto täyttää tänä vuonna 125 vuotta. Juhlavuonna esitellään kuukausittain hyötykoirataho. Tammikuun teemana on Tullin koirat.

Hyötykoirat esittelyssä vuonna 2014:

Tammikuu Tullilaitoksen koirakoulu (Kansainvälinen Tullipäivä 26.1.)
Helmikuu Rikosseuraamuslaitos
Maaliskuu Rajavartiolaitos (Rajavartiolaitoksen vuosipäivä maaliskuussa)
Huhtikuu Opaskoirakoulu (kansainvälinen opaskoirapäivä huhtikuun viimeinen keskiviikko)
Toukokuu Poliisikoirat (poliisitoiminnan ”aloituspäivä” Hector-koiran maahantulopäivä)
Kesäkuu Puolustusvoimat (Puolustusvoimien lippujuhla 4.6.)
Heinäkuu hyötykoiratoimikunnan esittely Maailman Voittaja 2014 -näyttelyssä
Elokuu Avustajakoirat