Suomen Kennelliiton kaveri- ja lukukoiratoiminta pääsi vuonna 2022 jälleen vauhtiin koronavuosien jälkeen. Kaveri- ja lukukoirat kohtasivat ennätykselliset 205 000 ihmistä päiväkodeissa, vanhusten palvelutaloissa, vammaisten hoitokodeissa, kirjastoissa ja erilaisissa tapahtumissa.

- On todella hienoa, että pystyimme tuomaan näin paljon iloa eri-ikäisille ihmisille. Tämä ei olisi mahdollista ilman laajaa joukkoa vapaaehtoisiamme. He ansaitsevat lämpimät kiitokset, sanoo Kennelliiton kaveri- ja lukukoiratyöryhmän puheenjohtaja Sanna Törnroos.

Valtaisan suosion saavuttanut Kennelliiton kaverikoiratoiminta käynnistyi vuonna 2001. Tällä hetkellä kaverikoiria on 1 400 ja koiranohjaajia noin 1 300. Kaverikoiratoimintaa on lähes kaikissa kennelpiireissä. Viime vuonna kaverikoirat kohtasivat yli 190 000 ihmistä.

Kennelliitto käynnisti lukukoiratoiminnan vuonna 2017. Lukukoiria on hieman yli 300 ja lukukoiranohjaajia yli 280. Viime vuonna lukukoirat kohtasivat yli 15 000 eri-ikäistä lukijaa.

Toiminnasta on paljon iloa myös siinä mukana oleville

- Kaverikoiratoiminta antaa mahdollisuuden jakaa toisille ihmisille eläimen läheisyyden luomaa iloa ja hyvää mieltä sekä juttuseuraa. On upeaa kokea se hyvä mieli ja ilo myös itsellä ja koiralla, kun palaa kotiin kaverikoiravierailuilta, kertoo kaverikoiravastaava Anne Hyvärinen Lapin kennelpiiristä.

Hän on ollut mukana kaverikoiratoiminnassa vuodesta 2017. Koiransa jackrussellinterrieri Faittiksen kanssa hän vieraillee pääasiassa vanhusten luona ja osallistuu erilaisiin tapahtumiin, joissa kaverikoiratoimintaa esitellään. Mieleen on jäänyt erityisesti yksi vierailu vanhusten palvelutaloon.

- Yksi henkilö oli sulkeutunut omaan maailmaansa. Hän seurasi tapahtumia vierailulla ensin hieman etäämmältä, mutta sitten hän lähti hitaasti ikään kuin havainnoimaan ympärillä olevia koiria. Lopulta hänen kasvoilleen nousi hymy, silmät avautuivat ja hän alkoi seurata koirien toimintaa. Sen lyhyen 30 minuutin ajan, jonka vierailulla vietimme, me saimme hänet havahtumaan hetkeksi pois omasta arjestaan ja kokemaan ilon tunteen. Tämä hetki oli kaverikoiratoimintaa parhaimmillaan.

Kaveri- ja lukukoiraa ei ole karvoihin katsomista

Kaveri- ja lukukoiratoiminta on avointa kaikille, myös monirotuisille koirille. Toimintaan hakeutuvan koiran tulee olla yli kaksivuotias, perusterve ja ihmisystävällinen koira, joka sopii perusluonteeltaan tämäntyyppiseen toimintaan.

- Kaveri- ja lukukoirilta edellytetään kykyä työskennellä toisten koirien läheisyydessä. Koiralla tulee olla hyvä ja luottavainen suhde ohjaajaansa. Koiralle tulee olla jo kertynyt kokemusta erilaisista ihmisistä, paikoista ja tilanteista, kertoo Sanna Törnroos.

Kaikkien kaveri- ja lukukoiratoimintaan hakevien koirien soveltuvuus toimintaan arvioidaan. Koirien tulee olla tunnistusmerkittyjä, ja Kennelliiton rotukoirarekisterissä tai tunnistusmerkintätietokannassa. Koiranohjaajalta edellytetään Kennelliiton jäsenyyttä ja liiton kaveri- tai lukukoirakurssin suorittamista.

Kaveri- ja lukukoiratoimintaa tehdään aina koirien ehdoilla. Lähtökohtana on, että koira haluaa itse ottaa kontaktia vieraisiin ihmisiin. Koirat työskentelevät kerrallaan tarkoin määritellyissä ajanjaksoissa.

Kennelliiton kaverikoiran tunnistaa oranssista huivista, jossa lukee Kennelliitto. Lukukoirilla on puolestaan keltaiset Kennelliitto-huivit.

Toimintaan pääsee mukaan alueellisten koulutusten kautta

Kennelliiton kaveri- ja lukukoirakoulutuksia järjestetään kennelpiirien alueilla ympäri Suomea. Kaverikoiriin voi tutustua eri tapahtumissa ympäri Suomen.

Tietoa kaverikoiratoiminnasta sekä koulutuksista ja tapahtumista löytyy täältä.

Myös lukukoiratoimintaan ja tuleviin koulutuksiin voi tutustua täällä.

Kennelliiton kaveri- ja lukukoiratyöryhmän puheenjohtaja
Sanna Törnroos
sanna.tornroos@kennelliitto.fi