Jokainen, jolla on elämässään koiraystävä, tietää miten hyvältä tuntuu, kun nelijalkainen ystävä painaa päänsä luottavaisesti syliin ja heilauttaa häntää hyväksynnän merkiksi. Koirat kohtaavat meidät sellaisina kuin olemme - ne eivät luokittele meitä varallisuuden, taustan tai tittelien perusteella, kirjoittaa Sofia Virta Kennelliiton kohtaamisten teemavuoden blogissa.

Koirien ja muiden eläinten vaikutus ihmisten hyvinvointiin on merkittävä. Tilanteessa, jossa etsimme ratkaisuja Suomen inhimillisen ja taloudellisen kestävyyden kannalta kriittisiin kysymyksiin, on eläinavusteisen työn edistäminen sekä inhimillisesti että kustannustehokkaasti vaikuttavaa, kirjoittaa Virta.

Eläinavusteisen työskentelyn edistäminen valtakunnallisesti toisi palveluihin vaikuttavuutta, nopeuttaisi prosesseja, säästäisi kustannuksissa ja lisäisi työhyvinvointia. Alaa vaivaa kuitenkin potentiaalin hyödyntämättömyys. Toimintamuodon tunnettavuus on heikko päättäjien, palvelunostajien ja viranomaisten keskuudessa. Eläinavusteista työskentely muotoa ei nykyisellään tunnisteta omakseen, ja se rajaa palveluntarjoajien mahdollisuuksia toimia alalla, hän kertoo.

Sofia Virran blogikirjoituksen voi lukea täältä.

Tutustu myös muihin teemavuoden blogikirjoituksiin täällä.