Tuore tutkimus iän vaikutuksesta lyhytkuonoisten koirien kävelytestituloksiin on julkaistu. Tutkimuksen tulokset on otettu huomioon 1.1.2022 päivitetyssä Kennelliiton kävelytestiohjeessa.

ELL Mimma Aromaa, ELT Minna Rajamäki ja ELT Liisa Lilja Maula ovat tutkineet sitä, miten koiran ikä vaikuttaa lyhytkuonoisten koirien kävelytestituloksiin. Testissä mitataan koiran ylähengitystieoireyhtymän (BOAS) vakavuutta. Seurantatutkimus on kokonaisuudessaan luettavissa täältä.

Kennelliiton kävelytestiohjeeseen on lisätty tutkimuksen perusteella rajoite alle kaksivuotiaalle koiralle tehdyn kävelytestin tuloksen voimassaoloon. Tulos on voimassa vuoden. Tutkimuksessa todettiin koiran kliinisten BOAS-oireiden pahentuneen seurannassa erityisesti niillä koirilla, jotka oli tutkittu alun perin alle kaksivuotiaina. Luotettavamman arvion koiran BOAS-oireista saa silloin, kun testi tehdään yli kaksivuotiaalle koiralle.

Tästä syystä Kennelliiton kävelytestiohjeistusta muutetaan vuoden 2022 alusta niin, että alle kaksivuotiaalle koiralle tehty testi on voimassa vuoden. Koirien, jotka ovat suorittaneet kävelytestin alle 2-vuotiaina ennen päivitetyn ohjeen voimaantuloa 1.1.2022, ei tarvitse uusia kävelytestiä.

Kävelytestiohjeen liite 2. (BOAS-oireiden arviointitaulukko) on samalla päivitetty. Lieväksi ylähengitystieääneksi katsotaan nyt myös jatkuva, kohtalainen nenän tuhina. Lisäksi taulukkoa on selkiytetty niin, että yhtä lailla levossa tai rasituksessa todetut selkeästi korostuneet ylähengitysäänet, hengenahdistus tai limakalvojen sinerrys johtaa aina kokonaisarvioon BOAS-3, eli vakavat oireet.

Kävelytestiohjeesta on lisäksi poistettu aikarajoite hylätyn kävelytestin uusimiselle. Jatkossa hylätyn testin voi uusia koska tahansa.

Koiran kliininen ylähengitystieoireyhtymä- eli BOAS-aste on merkitty jo 1.1.2021 alkaen julkiseen jalostustietokantaan kävelytestituloksen lisäksi. Muutos on nyt päivitetty myös kävelytestiohjeisiin. Ohje löytyy täältä.

Kävelytestiohjeen päivityksistä on uutisoitu Kennelliiton verkkosivuilla jo aiemmin, 11. lokakuuta.

Lisätiedot:

Kennelliiton eläinlääkäri
Liisa Lilja-Maula

liisa.lilja-maula@kennelliitto.fi
puh. 09 8873 0224 (ke 13-15)