Kennelliiton hallitus on nimittänyt MMK, FM Sanna Keski-Nisulan Kennelliiton järjestöosaston päälliköksi. Hän siirtyy tehtävään MTech Digital Solutions Oy:stä, jossa hän on toiminut liiketoimintajohtajana. Hänellä on aiempaa työkokemusta muun muassa kehitysagronomina, koulutuspäällikkönä, laboratorioalan tuoteryhmäpäällikkönä sekä tutkijana. Sanna Keski-Nisula aloittaa tehtävässään Kennelliitossa 22.10.2018.

Kennelliiton järjestöosasto avustaa Kennelliiton hallituksen alaisia toimikuntia koiraharrastuksiin sekä koirien terveyteen ja hyvinvointiin liittyvän päätöksenteon valmistelussa ja toteuttamisessa Kennelliiton strategian mukaisesti. Järjestöosaston päällikön tärkeä tehtävä on myös kehittää yhteistyötä Kennelliiton eri toimijoiden, rotujärjestöjen ja koiraharrastusyhdistysten sekä ulkopuolisten yhteistyökumppanien kanssa.

Yhteistyön ja sähköisten palveluiden kehittäminen kiinnostavat

Sanna kertoo, ettei ollut aktiivisesti hakemassa uutta työpaikkaa, kun ilmoitus avoimesta työpaikasta Kennelliiton verkkosivuilla kiinnitti hänen huomionsa.

- Tehtävä vaikutti todella mielenkiintoiselta, joten päätin hakea sitä. Tässä olisi paikka sydäntä lähellä olevien sekä myös koulutukseeni liittyvien asioiden parissa. Usein ei tule mahdollisuutta yhdistää työ ja harrastus, oma mielenkiinnon kohde. Kennelliitto tarjoa mahdollisuuden olla mukana koiramaailman näköalapaikalla.

Kennelliitto on Sannalle koiraharrastuksen kautta tuttu organisaatio, mutta hän uskoo, että uudessa tehtävässä vastaan tulee vielä paljon uusia asioita.

- Mielenkiintoisia asioita on paljon ja alussa aika meneekin tutustuessa kaikkeen. Yleisesti minua kiinnostaa koirien monipuolisuus perheenjäsenistä harrastusmahdollisuuksien kautta toimiviksi työkavereiksi. Kaiken perustana on hyvinvoiva, terve koira rodusta riippumatta. Toimiva yhteistyö jäsenistön, eri harrastajatahojen, kasvattajien ja eri organisaatioiden kanssa on mielestäni erittäin tärkeää, koska kaikilla meillä on yhteinen tavoite ”Hyvää elämää koiran kanssa – tänään ja tulevaisuudessa”, kuten Kennelliiton visiokin sanoo. Yhdistämällä voimavarat saadaan varmasti paljon hyvää aikaan.

Edellisen työpaikan kautta Sannaa kiinnostavat myös digitalisaation tuomat mahdollisuudet Kennelliiton toimintaan - miten tulevaisuudessa voidaan enemmän hyödyntää sähköisiä palveluita tiedon keräämiseen ja jakamiseen, miten sähköiset palvelut voivat helpottaa päivittäistä toimintaa Kennelliiton sisällä sekä jäsenistön keskuudessa.

Sannan edellinen työpaikka on suomalaisten viljelijäorganisaatioiden omistama it-alan yritys. Siellä hän on ollut mukana toteuttamassa digitaalisia palveluita elintarviketeollisuuden alkutuotannon eri yrityksille sekä nautatalouden neuvontasektorin eri organisaatioille.

Omat koirat tuovat iloa vapaa-aikaan

Sannalla on kolme karkeakarvaista mäyräkoiraa. Hän harrastaa monipuolisesti koiriensa kanssa, ja on myös kasvattanut aikoinaan muutaman pentueen. Koirat ovat tärkeä osa elämää.

- Koiraihminen olen siksi, koska en näe, että olisi muuta vaihtoehtoa kuin olla koiraihminen. Se on minulle itsestään selvyys, osa elämääni. En osaa kuvitella elämääni ilman koiria. Voiko olla esimerkiksi parempaa stressin laukaisijaa, kuin koira! Toki omat kolme mäyräkoiraani joskus koettelevatkin sitä stressin sietokykyä.

Koirat antavat paljon hyviä hetkiä, ja niiden kautta on löytynyt monta hyvää ystävää ja kaveria. Sanna on kokeillut koiriensa kanssa vuosien saatossa kaikenlaista noseworkistä näyttelyihin, ilmassa leijuvan muovipussin ajosta haavoittuneen hirvieläimen jäljestykseen.

- Pidän kaiken uuden kokeilemisesta, koska vielä ei ole tullut vastaan rajaa mitä ei voisi koirien kanssa puuhastella. Minua kiinnostaa yleisesti myös eläinten käyttäytyminen sekä eri ominaisuuksien periytyminen, miten jalostuksella voidaan edistää koirarotujen hyvinvointia. Parasta vastapainoa arjelle on koirien kanssa metsässä samoilu ja ihan vaan kotisohvalla makoilu oma koira kainalossa.

Sanna Keski-Nisula
Koirat tuovat iloa Sanna Keski-Nisulan arkeen.

Markku Mähönen
Toiminnanjohtaja, Suomen Kennelliitto