Rajavartiolaitoksen koiratoiminnan tavoitteena on tukea rajavartiolaitoksen lakisääteisten tehtävien toteutusta. Rajakoirat ovat osoittautuneet näissä tehtävissä korvaamattomiksi apureiksi.

Rajavartiolaitoksen omistamista koirista käytetään yleisnimitystä rajakoira. Työtehtävissään rajakoirat voivat erikoistua esimerkiksi rajojen valvontaan, rajatarkastuksiin, merivartiointiin tai erikoistehtäviin.

Rajojen valvontaan erikoistuneet koirat toimivat maastossa EU:n ulkorajalla. Ne osaavat ilmaista ja ajaa henkilön tekemää jälkeä sekä etsiä esineitä ja henkilöitä maastossa ja rakennuksissa. Osalle koirista annetaan myös suojelukoulutus. Rajatarkastuskoirat etsivät rajanylityspaikoilla ajoneuvoihin kätkeytyneitä henkilöitä ja huumeita. Merivartiokoirat toimivat merialueella meripelastuksen tukena sekä suorittavat rahtialuksissa alustarkastuksia etsien kätkeytyneitä ihmisiä ja huumeita.

Nykyisellään Rajavartiolaitoksessa palvelee noin 215 rajakoiraa. Pääasiallisesti käytetty rotu on saksanpaimenkoira sen yleisten ominaisuuksien ja säänkestävyyden vuoksi. Muita Rajavartiolaitoksessa käytössä olevia rotuja ovat muun muassa labradorinnoutaja ja belgianpaimenkoira.

Rajavartiolaitos on suorittanut kasvatustoimintaa kennelnimellä Rajan. Pentueita on tuotettu yli 50 kappaletta 60-luvun alkupuolelta lähtien. Nykyisin oma jalostustoiminta elää hiljaiseloa, ja koirat hankitaan pääosin pentuina kotimaisilta kasvattajilta.

Rotuun tai sukupuoleen katsomatta koirissa arvostetaan seuraavia ominaisuuksia:

• hermorakenne
  • toimintakyky
  • terveys
  • viettienergia ja taistelutahto
  • ohjattavuus ja laumavietti.

Koiranohjaajat koulutetaan Raja- ja merivartiokoululla Imatralla vuosittain järjestettävillä koiranohjaajan peruskursseilla. Ennen varsinaisen oman rajakoiran ohjaamista tuleva ohjaaja toimii harjoittelijana muiden ohjaajien opastuksella.

Suomalaiset rajakoirat ovat osallistuneet aktiivisesti Euroopan rajaturvallisuusviraston, Frontexin, johtamiin yhteisiin operaatioihin vuodesta 2007 alkaen. Samoin suomalaiset rajavartiomiehet ovat olleet mukaan kehittämässä rajakoiratoimintaan yhteistä eurooppalaista ohjeistusta ja opetussuunnitelmia. Kuluvan vuoden aikana kaksi koiranohjaajaa osallistuu Frontexin kouluttajakurssille. Kurssin läpäistyään ohjaajat voivat toimia Frontexin koordinoimassa koiratoiminnassa kouluttajina ja testaajina.

Rajavartiolaitoksen koiratoiminta alkoi 1920. Ensimmäinen palveluksessa ollut koira, Lapin kauhu -lempinimen saanut saksanpaimenkoira uros Caessar, on nähtävissä Rajamuseossa.  Museossa voi tutustua laitoksen värikkääseen historiaan. Rajamuseo sijaitsee Imatralla ja on avoinna kesäisin. Sisäänpääsy museoon on ilmainen.

Rajavartiolaitoksen 95-vuotisjuhlavuoden kunniaksi televisiosta tulee kevään aikana sarja, joka esittelee rajakoirien ja ohjaajien toimintaa. Syksyllä järjestetään Ivalossa 53. Rajavartiolaitoksen koiramestaruuskilpailut.

Rajavartiolaitos on sisäasiainministeriön alaisuudessa toimiva nykyaikainen, ammattitaitoinen ja arvostettu sisäisen turvallisuuden viranomainen. Rajavartiolaitoksen ydintoiminnot ovat rajojen valvonta, rajatarkastukset, rikostorjunta, merialueen turvallisuus, kansainvälinen yhteistyö ja maanpuolustus. Rajavartiolaitoksessa on Helsingissä sijaitsevan esikunnan lisäksi kahdeksan hallintoyksikköä. Rajavartiolaitos toimii maalla, merellä ja ilmassa, turvana kaikissa oloissa. Tänä vuonna Rajavartiolaitos täyttää 95 vuotta.

Lisätietoja Rajavartiolaitoksesta ja rajakoiratoiminnasta

Lisätietoa Rajamuseosta

Lue lisää myös Rajankoiramiehet ry:stä

Lisätietoja koiratoiminnasta:
Rajavartiolaitoksen koiratoimintaupseeri
Luutnantti Ari Raitanen
gsm 029 542 9812
ari.raitanen@raja.fi

Suomen Kennelliitto toimii tiiviissä yhteistyössä maamme hyötykoiratahojen kanssa. Kennelliiton yhteistyötahoina ovat niin virkakoirat kuin henkilökohtaiset hyötykoirat. Yhteistyön tarkoituksena on tuoda esiin koirien arvokas rooli yhteiskunnan ja yksittäisten ihmisten hyväksi. Kennelliitto täyttää tänä vuonna 125 vuotta. Juhlavuonna esitellään kuukausittain hyötykoirataho. Maaliskuun teemana on Rajavartiolaitoksen koiratoiminta.

Hyötykoirat esittelyssä vuonna 2014:

Tammikuu Tullilaitoksen koirakoulu (Kansainvälinen Tullipäivä 26.1.)
Helmikuu Rikosseuraamuslaitos
Maaliskuu Rajavartiolaitos (Rajavartiolaitoksen vuosipäivä maaliskuussa)
Huhtikuu Opaskoirakoulu (kansainvälinen opaskoirapäivä huhtikuun viimeinen keskiviikko)
Toukokuu Poliisikoirat (poliisitoiminnan ”aloituspäivä” Hector-koiran maahantulopäivä)
Kesäkuu Puolustusvoimat (Puolustusvoimien lippujuhla 4.6.)
Heinäkuu hyötykoiratoimikunnan esittely Maailman Voittaja 2014 -näyttelyssä
Elokuu Avustajakoirat