Kennelliiton vuoden 2022 teemana on ollut kohtaaminen. Kohtaamisia on hyvin monenlaisia. Yksi kohtaamisen muoto on työtään tekevän koiran kohtaaminen. Työkoiran onnistunut kohtaaminen  tarkoittaa sitä, että koirakon annetaan tehdä työnsä esteettä ja häiriöttä. Työkoiran kohtaamiseenkin kuuluu hyvä vuorovaikutus, kirjoittaa Pekka Kokkonen Kennelliiton kohtaamisten teemavuoden blogissa.

Suomessa on yhteensä viisi eri viranomaista jotka käyttävät heille laissa määrätyn perustehtävän suorittamisen apuna koiria. Lisäksi on useita erilaisia yleishyödyllisiä työkoiria. Koirien työkäytöllä suojataan ja palvellaan kansalaisia joka päivä, joka puolella Suomea. Esimerkiksi poliisilla on vuosittain noin 12 000 poliisikoiratehtävää jotka vievät koirapartion hyvin erilaisiin paikkoihin ja alueisiin. Useimmilla tehtävillä koirapartio kohtaa muita ihmisiä ja koiriakin ja niissä syntyy vuorovaikutus- ja viestintätilanne, kirjoittaa Kokkonen.

Onnistunut kohtaaminen työkoiran kanssa siis osaltaan varmistaa koiran tärkeän työtehtävän suorittamista ja jättää kohtaamisesta myönteisen tunnejäljen kaikille paikalla olleille, erityisesti työkoirakolle itselleen. Koiranohjaaja reflektoi tehtyä tehtävää jälkikäteen ja yksi siitä mieleen jäävä osa on varmasti muiden kohtaaminen tehtävän aikana, kertoo Kokkonen.

Viestintä on osa viranomaisten työtä ja aktiviseen vuorovaikutus- ja viestintätilanteeseen ihmisten kanssa meidän pitää olla aina valmiita, sillon kun se on tehtävää vaarantamatta mahdollista. Tule siis rohkeasti vaan juttusille työkoiranohjaajan kanssa kun varsinainen työtehtävä ei ole käynnissä, hän kehottaa.

Pekka Kokkosen blogikirjoituksen voi lukea täältä.

Tutustu myös muihin teemavuoden blogikirjoituksiin täällä.