Kennelliitto teki suuren tietojärjestelmäuudistuksen maaliskuussa. Uuden järjestelmän käyttöönotto ei sujunut ongelmitta, vaan osalla käyttäjistä oli hankaluuksia Omakoira-palveluun kirjautumisen kanssa. Koiranet-työryhmän puheenjohtaja kertoo nyt uudistuksesta, ongelmien syistä ja järjestelmän kehittämisen jatkosta.
Uudistunut Omakoira-palvelu aukeni maaliskuun 10. päivänä osana Kennelliiton suurta tietojärjestelmäuudistusta. Pian ilmeni, että osalla käyttäjistä oli ongelmia uuden Omakoira-palvelun ja siihen kirjautumisen kanssa.
Nyt, kun ongelmat on pääosin selätetty ja Omakoira on taas sujuvassa käytössä, on aika katsoa uudistusta kokonaisuutena. Koiranet-työryhmän puheenjohtaja, Kennelliiton hallituksen jäsen Jukka Immonen kertoo uudistuksesta, sen taustoista ja valottaa mitä tapahtuu seuraavaksi.
Immonen painottaa, että tietojärjestelmäuudistus oli välttämätön. Hän on itsekin it-alan ammattilainen.
– Yli 15 vuotta vanhaan järjestelmään ja sen teknisen alustan pohjalle ei enää kannattanut tehdä uusia toiminnallisuuksia. Lisäksi esimerkiksi tietoturvaa oli päästävä parantamaan. Omakoira-toiminnallisuus on vain pieni osa uutta kokonaisjärjestelmää, joka vaati modernisointia, kertoo Immonen.
Uudistuksen tavoitteena oli rakentaa nykyaikaiselle tekniselle alustalle sellaisia toiminnallisuuksia, jotka tukevat ja kehittävät Kennelliiton tämän päivän toimintoja. Yksi tärkeä tarve oli esimerkiksi saada vähennettyä käsin tehtävää paperinkäsittelyä ja postitusta.
Automatisointia lisättiin monella saralla. Esimerkiksi koirien rekisteröintien kirjaaminen ei enää vaadi aina käsityötä. Samoin kotimaiset muotovalionarvot saadaan lähiaikoina tallentumaan automaattisesti. Myös erillisen laskutustyön tarve väheni, koska uudessa järjestelmässä maksullisten palveluiden maksut suoritetaan heti palvelua tilattaessa.
– Nämä ovat vain esimerkkejä. Automatisoinnin jo nyt tuomia säästöjä voisi laskea euroissa helpostikin, Immonen toteaa.
Miksi uuden järjestelmän käyttöönotossa ilmeni monilla ongelmia? Vaikka hankaluuksiin joutuneiden käyttäjien määrät eivät olleet käyttäjien kokonaismäärään nähden suuria, oli ongelmia kuitenkin niin paljon, että palautejärjestelmä ruuhkautui ja korjausten tekeminen venyi. Ongelmista uutisoitiin Kennelliiton sivuilla useampaan kertaan ja niistä heräsi keskustelua sosiaalisessa mediassa.
Immonen kertoo, että ongelmiin oli kaksi selkeää juurisyytä.
– Ensinnäkin rakennettiin todella laaja kokonaisuus, joka otettiin käyttöön kerralla koko käyttäjäkunnalle. Toiseksi testauksen suunnittelu ja toteutus olivat liian kevyitä, hän toteaa.
– Nämä juurisyyt on nyt tunnistettu ja tunnustettu. Toimintamallia tullaan parantamaan jatkossa, Immonen lupaa.
Ongelmat näkyivät erityisesti siinä, että osa käyttäjistä ei päässyt rekisteröitymään onnistuneesti järjestelmään. Osan kohdalla taas ilmeni, että järjestelmä ei tunnistanut uudelleen rekisteröinnin yhteydessä henkilöä samaksi käyttäjäksi kuin aiemmin, vaan loi hänestä kokonaan uuden henkilön rekisteriin. Sen seurauksena käyttäjän näkökulmasta näytti siltä, kuin hänen jäsenyytensä, koiransa ja kaikki aiemmat tietonsa olisivat kadonneet.
– Käyttäjien ohjausta ei ollut mietitty riittävästi. Ei myöskään osattu varautua siihen, että niin monella oli päivittämättä esimerkiksi nimenvaihdon jälkeen uudet tiedot Kennelliiton rekisteriin, Immonen kertoo.
Kun uuteen järjestelmään kirjauduttiin vahvalla tunnistautumisella, ei väestötietojärjestelmässä ollut nimi vastannutkaan enää sitä, mikä Kennelliiton rekisterissä oli aiemmin ollut.
Teknisiä ongelmia ilmeni myös muualla kuin Kennelliiton järjestelmissä. Erään suuren pankin tunnistautumisrajapinta ei toiminutkaan niin kuin olisi pitänyt. Pankki sai ongelmansa korjattua, mutta moni kyseisen pankin asiakkaista ehti jo turhautua Omakoiran kanssa.
Alussa ilmenneet ongelmat on saatu nyt pääosin selätettyä ja ongelmaraporttien jonoa purettua. Omakoiran sähköpostiin tehtyjen ilmoitusten perusteella mahdollisia virheitä korjataan jatkossakin.
Kennelliiton uudistettu tietojärjestelmä toimii nyt kokonaisuutena. Uuteen Omakoira-järjestelmään on tähän mennessä esimerkiksi rekisteröity lähes 8 000 koiraa, kirjattu yli 34 000 terveystutkimustulosta ja tehty noin 13 000 maksusuoritusta. Tulevan vuoden kokeet ja kilpailutkin saatiin anottua ja myönnettyä uudella järjestelmällä.
Järjestelmän kehitystyö jatkuu edelleen. Omakoira-palvelun kehitystarpeita ja -toiveita on saatu, ja Immonen lupailee, että suuri osa niistä voidaan myös toteuttaa.
Myös Omakoiran mobiilisovellus tullaan uudistamaan lähitulevaisuudessa.
– Uusi Omakoira-mobiilisovellus tullaan avaamaan niin, että vanha versio pidetään aluksi auki palvelemassa nykyisiä käyttäjiä, Immonen kertoo.
Kertarysäystä ei siis ole mobiiliversion kanssa odotettavissa. Uudistetusta sovelluksesta julkaistaan ensin suppea versio, jota laajennetaan ajan kanssa. Omakoira-mobiilisovelluksen uudistamisen ajankohta ilmoitetaan myöhemmin, kun se tulee ajankohtaiseksi.