Jukka Leppäniemen Meripojan Kamu uusi suomenmestaruutensa Myrskylässä. Kamu voitti kuninkuuden myös viime vuonna Kilvassa. Suomenajokoirien vuotuinen jäniksenajon mestaruusottelu Kilpa järjestettiin isänpäiväviikonloppuna 10.-11.11.2018. Tämän vuoden Kilvan järjestivät Uudenmaan Ajokoirayhdistys ja Helsingin Kennelkerho.

Ensimmäisen päivän jälkeen johdossa oli Teemu Seppälän omistama uros Tuulihaan Ajolähtö ja toisena hallitseva mestari, uros Meripojan Kamu (om.  Jukka Leppäniemi). Sunnuntaina osat vaihtuivat, kun Kamu ylsi toisessa erässä lähes täydelliseen suoritukseen.

Lopputuloksissa huomioidaan molempien päivien suoritukset. Meripojan Kamun loppupisteet olivat 159,92 ja Ajolähdön 141,09. Kolmanneksi 140,38 pisteen tuloksella sijoittui Lauri Majasuon omistama narttu Haavankannon Hellu. Kilpaan osallistui tällä kertaa 12 koiraa.

Suomenajokoirien Kilpa on vanhin kolmesta Kennelliiton kotimaisten rotujen ottelusta. Ensimmäinen Kilpa järjestettiin vuonna 1937 ja tämä Kilpa oli järjestyksessään jo 78. Muut kaksi kotimaisten rotujen ottelua ovat suomenpystykorvien Haukku-ottelu ja karjalankarhukoirien Hirvenhaukut-ottelu, joka kilpaillaan 17.-18.11. Kruunupyyssä.

Kilvan tulokset löytyvät täältä.

Kilvan facebook-sivu