Jukka Leppäniemen omistama Meripojan Kamu on Ajokuningas 2017. Suomenajokoirien vuotuinen mestaruusottelu Kilpa järjestettiin 10.-12.11.2017 Etelä-Pohjanmaalla Isossakyrössä.

Tämän vuotisen Kilpa 2017 -ottelun järjestelyistä vastasi Etelä-Pohjanmaan Ajokoirakerho ry. Keskuspaikkana toimi Kalliojärven viihdekeskus Isossakyrössä. Ajokuninkuudesta oli kilpailemassa yhteensä 13 koirakkoa – 12 lohkovalintojen kautta mukaan päässyttä sekä viime vuoden Ajokuningas Jahti-Ukon Jore.

Ensimmäinen Kilpa järjestettiin vuonna 1937 ja tämä Kilpa oli järjestyksessään jo 77. Vain sotien kovasti riehuessa on Kilpa jäänyt väliin. Kilpa käydään perinteisesti kaksipäiväisenä ja paremmuuden ratkaisee molempien päivien yhteistulos. Kilpa 2017 on osa Kennelliiton kotimaisten rotujen teemavuoden sekä Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlaa.

Kilpa 2017 oli voittajan osalta selkeä, uudeksi Ajokuninkaaksi kruunattiin Jukka Leppäniemen omistama käyttövalio FI KVA M-17 Meripojan Kamu. Muiden sijoitusten osalta kilpailu oli tasaväkinen, toiseksi sijoittui FI KVA FI MVA Villipuron Lyyti (om. Arvo ja Juha Kumpumäki) ja kolmanneksi Puistolan Pele (om. Ahti Saastamoinen).

Jukka Leppäniemen omistama Meripojan Kamu on Ajokuningas 2017.  Kuva: Markku Sippari