Valtakunnallista Koiranpäivää vietetään sunnuntaina 24.4. Koiranomistajia kannustetaan rakentamaan hyviä kohtaamisia koirien kanssa eri tilanteissa. Koiranomistajille annetaan vinkkejä hyvään koira-arkeen ja koiran hankintaan.

Koronavuosina ihmiset ovat hankkineet paljon koiria. Erilaisten rajoitusten vuoksi koiran sosiaalistaminen on voinut jäädä vähemmälle, samoin perusasioiden opettaminen koiralle. Siksi Koiranpäivänä halutaan korostaa hyvien kohtaamisten merkitystä erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä muiden koirien, muiden eläinten ja ihmisten kanssa.

Tietoa Koiranpäivän toiminnasta kootaan Koiranpäivän verkkosivulle ja Facebook-sivulle. Kannattaa myös seurata kennelpiirien ja muiden Kennelliiton jäsenyhdistysten verkkoviestintää.

Kivasti koiran kanssa taajama-alueella ja sen ulkopuolella

Missä ja milloin koira saa olla vapaana, ja missä sen tulee olla aina kytkettynä? Entä minne koiran kanssa ei saa mennä laisinkaan? Miten koiran pitäisi kohdata vastaantulijoita, ja mitä jokaisen koiranomistajan tulisi tietää koiranpitoon liittyvistä perusasioista? Kennelliitto julkaisee Koiranpäivän viikolla koiraetikettitauluja, joihin on kiteytetty perusasioita kuvina kerrottuna.

Webinaarista vinkkejä hyvään koira-arkeen

Miten luoda hyvä, luottamuksellinen suhde omaan koiraan ja oppia lukemaan koiran elekieltä? Miten opettaa koiralle luoksetuloa ja rauhoittumista? Miten opettaa koira kohtaamaan muita koiria ja vastaantulijoita? Muun muassa näihin kysymyksiin etsitään vastauksia Koira-arki hallintaan positiivisesti vahvistaen -webinaarista, jonka pitää eläintenkouluttaja Sari Paavilainen Eläinkoulu Visiosta.

Podcastista tietoa siitä, miten tunnistaa pentutehdas

Koska koronavuosina koiranpentujen kysyntää on ollut enemmän kuin tarjontaa, on tilanne tarjonnut maaperää pentutehtailulle ja hämärälle koirakaupalle. Kennelliitto julkaisee Koiranpäivänä Hyvää elämää koiran kanssa -sarjassa Miten opin tunnistamaan pentutehtaan -podcastin, jossa toimittaja Leena Seppinen keskustelee aiheesta Etelä-Suomen aluehallintoviraston läänineläinlääkäri Sari Haikan kanssa.

Aktivointivinkkejä ja somehaasteita

Monet Kennelliiton jäsenyhdistykset järjestävät Koiranpäivän erilaisia tapahtumia, joihin kaikki koirien ystävät ja koirista kiinnostuneet ovat tervetulleita. Kokoamme tietoa näistä tapahtumista Koiranpäivän verkkosivulle ja Facebook-sivulle. Tietoa tapahtumista voi lähettää Kennelliiton viestintään osoitteeseen viestinta@kennelliitto.fi.

Haastamme kaikki koirayhdistykset ja koiranomistajat jakamaan eri kanavilla tietoa ja vinkkejä siitä, miten hyvää elämää koiran kanssa voi jakaa muillekin. Koiranpäivän materiaaleja löytyy Kennelliiton mediapankista. Materiaaleja voi käyttää vapaasti muihin kuin kaupallisiin tarkoituksiin.

Lisää tietoa Koiranpäivästä saa täältä.

Lisätietoa:

Kennelliiton viestintä