Den nationella Hunddagen firas söndagen den 24 april. Hundägare uppmuntras till att skapa goda möten med sina hundar i olika situationer. Hundägare ges tips för en god vardag med hund och det ges även tips för att skaffa hund.

Människor har skaffat massor med hundar under coronaåren. Till följd av olika restriktioner har hundens socialträning kunnat lida, likaså den grundläggande träningen. Därför betonar vi på Hunddagen betydelsen av goda möten med andra hundar, djur och människor i olika situationer och miljöer.

Information om händelser på Hunddagen samlas på Hunddagens webbplats och Facebook-sida. Det lönar sig också att följa webbkommunikationen av kenneldistrikt och andra medlemsföreningar i Kennelklubben.

Trevligt med hunden inom och utanför tätorter

Var och när kan hunden gå fri, och var måste den alltid hållas kopplad? Var får jag inte överhuvudtaget ta hunden med? Hur borde hunden möta dem som kommer emot på promenader? Vad borde varje hundägare veta om grundfrågorna i anslutning till hundhållning? Under Hunddagsveckan publicerar Kennelklubben tavlor om hundetikett med grundfrågor sammanfattade i bilder.

Tips för en god vardag med hund från webbinariet

Hur skapar jag ett gott, tillitsfullt förhållande med min hund och hur lär jag mig läsa dess kroppsspråk? Hur lär jag hunden inkallning och att lugna ner sig? Hur lär jag hunden möta andra hundar och människor som kommer emot? Vi letar svar till bland annat dessa frågor på webbinariet Koira-arki hallintaan positiivisesti vahvistaen, som hålls av djurtränare Sari Paavilainen från Eläinkoulu Visio.

Hur känner jag igen en valpfabrik?

Efterfrågan på hundvalpar har under coronaåren varit större än utbudet och situationen har därför skapat gynnsamma förutsättningar för valpfabriker och illegal hundhandel. På Hunddagen ger Kennelklubben ut en ny podd i podcastserien Hyvää elämää koiran kanssa med rubriken Miten opin tunnistamaan pentutehtaan. I podden diskuterar journalisten Leena Seppinen med Sari Haikka, som är länsveterinären för Regionförvaltningsverket i Södra Finland, om hur man kan känna igen en valpfabrik.

Aktiveringstips och utmaningar på sociala medier

På Hunddagen arrangerar många medlemsföreningar i Finska Kennelklubben olika evenemang där alla hundvänner och personer som är intresserade av hundar är välkomna att delta. Vi samlar information om dessa evenemang på Hunddagens webbplats och Facebook-sida. Information om evenemang kan skickas till Kennelklubbens kommunikationsavdelning till adressen viestinta@kennelliitto.fi.

Vi utmanar alla hundföreningar och hundägare att dela information och tips om hur man kan dela ett gott liv med hunden med andra. Hunddagens material finns i Kennelklubbens mediebank. Material kan fritt användas för andra än kommersiella ändamål.

Mera information om Hunddagen finns här.

För mera information:

Kennelklubbens kommunikationsavdelning