Kennelliiton ylin päättävä elin, yleiskokous, kokoontuu kolmen vuoden välein valitsemaan valtuuston seuraavalle kolmivuotiskaudelle. Yleiskokous päättää myös Kennelliiton laajakantoisista ja periaatteellisista asioista, kuten Kennelliiton sääntöjen muuttamisesta. Kokous on avoin kaikille Kennelliiton jäsenille.

Vuosille 2017-2019 valittu Kennelliiton valtuusto kokoontuu lauantaina 23. marraskuuta Espoon Hanasaaressa. Sunnuntaina 24. marraskuuta kello 10 alkaa Kennelliiton yleiskokous, jossa valitaan valtuuston edustajat vuosille 2020-2022. Kokouksen asialistalla on myös Kennelliiton uusista säännöistä päättäminen.

Kennelliiton valtuusto koostuu liiton alueellista organisaatiota edustavien kennelpiirien ja rotujärjestöjen edustajista. Lisäksi niin sanotuilta vapailta listoilta valitaan 12 edustajaa valtuustoon. Kullakin 19 kennelpiirillä on kaksi edustajaa valtuustossa. Jokaisella rotujärjestöllä on yksi edustaja valtuustossa. Tulevalla kaudella valtuustossa on edustettuna 95 rotujärjestöä.

Sääntöjen mukaisesti kennelpiirit ja rotujärjestöt ovat ilmoittaneet kokouksen valmistelijoille Kennelliitossa etukäteen yleiskokouksissaan valitsemansa valtuustoehdokkaat, joten käytännössä yleiskokouksessa voidaan ehdottaa uusia ehdokkaita vain vapaille listoille. Jos ehdokkaita on enemmän kuin 12, valituista äänestetään.

Kennelliiton yleiskokouksen asialista liitteinen on luettavissa täältä.

Uusi valtuusto kokoontuu heti yleiskokouksen jälkeen

Yleiskokouksen päätyttyä kokouksen valitsema uusi valtuusto pitää ensimmäisen kokouksensa, jossa valitaan valtuuston puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja. Uuden valtuuston kokous on iltapäivällä. Tarkempi aikataulu selviää aamupäivän kuluessa.

Valtuusto päättää muun muassa Kennelliiton toimintaan liittyvistä säännöistä ja niihin tehtävistä muutoksista, Kennelliiton toimintasuunnitelmasta ja talousarviosta sekä muista Kennelliiton toimintaan liittyvistä merkittävistä asioista.

Kennelliiton valtuusto kokoontuu kaksi kertaa vuodessa, kevät- ja syyskokoukseen. Tulevien kokousten ajankohdat löytyvät täältä.

Valtuusto valitsee Kennelliiton hallituksen. Hallituksen puheenjohtaja valitaan kahdeksi vuodeksi kerrallaan ja hallituksen yhdeksän jäsentä kolmeksi vuodeksi kerrallaan siten, että erovuorossa on vuosittain kolme jäsentä.

Kennelliiton hallituksen puheenjohtajana jatkaa vuonna 2020 Harri Lehkonen. Hallituksen jäsenistä erovuorossa ovat Tuula Laitinen, Esa Kukkonen ja Tapio Toivola, jota ei voi valita tänä vuonna uudelleen, koska hän on ollut hallituksen jäsenenä yhdeksän vuotta peräkkäin. Kolme jäsentä hallitukseen kaudelle 2020-2022 valitaan valtuuston kokouksessa lauantaina 23. marraskuuta.

Kennelliiton valtuuston puheenjohtaja
Eeva Anttinen
eeva.anttinen@kolumbus.fi

Voit olla kiinnostunut myös näistä