Kennelliiton vuoden 2021 vuosikertomus on julkaistu verkossa. Vuosikertomus kokoaa yhteen keskeiset tiedot Kennelliiton harrastus- ja yhdistystoiminnasta sekä koirien hyvinvoinnin eteen tehtävästä työstä.

- Koronapandemia vaikutti yhä koiraharrastustoimintaan viime vuonna. Kulunut vuosi oli kuitenkin jo valoisampi kuin edellinen. Rajoitusten hellittäessä monia toimintoja pystyttiin järjestämään varsinkin kesäkaudella, summaa Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen puheenjohtajan katsauksessa.

Vuonna 2021 toimintaa päästiin järjestämään viranomaisten ohjeiden ja määräysten puitteissa laajemmin kuin edellisvuonna. Monet kokeet ja kilpailut ovat pienimuotoisia, joten niitä pystyttiin koronapandemia-aikanakin järjestämään. Koekäyntejä oli yli 13% edellisvuotta enemmän. Koiranäyttelyihin pandemiarajoitukset vaikuttivat enemmän. Tästä huolimatta koiranäyttelyt nousivat jälleen suosituimmaksi koiraharrastusmuodoksi.

Koirien rekisteröintimäärät kasvoivat edelleen. Kertomusvuonna Kennelliittoon rekisteröitiin lähes 52 800 koiraa, lähes 8% enemmän kuin edellisvuonna. Koirille tehdään myös yhä enemmän terveystutkimuksia. Kennelliiton koirarekisteriin kirjattiin vuonna 2021 yli 94 000 erilaista terveystutkimuslausuntoa. Vuoden aikana terveystutkimusten piiriin tuli lisää koirarotuja, ja myös uusia terveystutkimuksia otettiin käyttöön.

Kertomusvuoden teemana oli koulutus. Teemavuonna kehitettiin Kennelliiton koulutuksia sekä aktiivisille toimijoille, koirankasvattajille, jäsenyhdistyksille että suurelle yleisölle. Tavoitteena oli tarjota enemmän koulutusta ja mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen myös verkon kautta. Teemavuonna järjestettiin lukuisia erilaisia verkkokoulutuksia ja tapahtumia.

Kokonaan verkossa järjestetyssä Agria KoiraExpossa 6.-7.2. tarjottiin Kennelliiton toimijoille kahdella verkkoluennolla koulutusta erityisesti verkkokoulutusten järjestämiseen ja koulutusosaamisen kehittämiseen.

Verkkotyövälineet soveltuivat hyvin myös Kennelliiton päätöksenteon tehostamiseen ja virtaviivaistamiseen, kun toimielinten kokouksia pystyttiin järjestämään nopeallakin aikataululla etäkokouksina. Etäkokoustyövälineet tuovat hyvän lisän työskentelyyn jatkossakin lähitapaamisten rinnalla.

Kennelliiton valtuuston kevätkokous pidettiin etäkokouksena. Syysvaltuuston kokous päästiin järjestämään lähitapahtumana. Valtuuston syyskokoukseen tulevia asioita avattiin valtuustolle ja koko jäsenistölle valtuustowebinaarissa. Valtakunnallisena Koiranpäivänä järjestettiin kaksi webinaaria, joissa avattiin sitä, millainen eläin koira on, ja miten se oppii, ja annettiin vinkkejä perusasioiden opettamiseen koiralle.

Kennelliiton vuosikertomukseen voi tutustua tarkemmin täällä.