Suomen Kennelliitto julkaisi uudet verkkosivut 4. heinäkuuta. Uudet sivut palvelevat entistä paremmin käyttäjiään myös mobiililaitteilla. Sivut saivat raikkaamman ilmeen ja niiden rakennetta uudistettiin. Tuttujen, paljon luettujen sisältöjen lisäksi sivuille on tuotettu runsaasti myös uutta sisältöä.

– Kennelliiton verkkosivuilla on hyvin monipuolinen käyttäjäkunta, sillä koiranomistajien ja aktiiviharrastajien lisäksi esimerkiksi eläinlääkärit ja monet muut ammattilaiset hyödyntävät sivujamme työssään päivittäin. Halusimme parantaa sivujen käyttäjäystävällisyyttä kaikilla laitteilla ja samalla säilyttää sisältöjen erinomaisen löydettävyyden hakukoneilla, kertoo Kennelliiton viestintäpäällikkö Liisa Suoninen.

Kennelliiton sivuilla on päivittäin noin 10 000 vierailijaa. Eniten sivuilta etsitään tietoa erilaisista koiraharrastuksista. Moni kirjautuu sivuilta Kennelliiton Omakoira-verkkopalveluun tai selaa esimerkiksi jalostustietojärjestelmää.

Verkkosivujen teknisestä toteutuksesta ja rakenteesta vastaa digitoimisto Karhu Helsinki. Uusilla sivuilla on säilytetty paljon tuttuja ja erittäin luettuja sisältöjä, kuten tietoa koiran omistamisesta, harrastuksista ja kasvatuksesta sekä asiantuntija-artikkeleita. Tekstien päivittämisen lisäksi uudistuksessa on tuotettu myös uutta sisältöä. Tietoa meistä -osiossa kerrotaan aiempaa huomattavasti kattavammin Kennelliiton toiminnasta, päätöksenteosta ja organisaatiosta, mitä toivottiin myös jäsenkyselyssä.

Testiryhmä antoi palautetta ja arvioi sivuja

Verkkosivujen uudistustyön pohjaksi kerättiin palautetta testiryhmältä, jossa oli mukana iältään ja taustaltaan erilaisia koiraharrastajia ja sidosryhmien edustajia.

Testaajat toivoivat uusille sivuille selkeyttä, aiempaa isompaa tekstiä ja elävämpiä alasivuja. Sivujen toivottiin palvelevan mahdollisimman hyvin eri kohderyhmiä ja välittävän lämmintä, helposti lähestyttävää, tulevaisuuteen katsovaa kuvaa Kennelliitosta ja koiraharrastuksesta. Käyttäjäkyselyssä esitettyjen toiveiden mukaisesti sivuilla säilytettiinkin kohderyhmäryhmäsivut koiranomistajille, koiranostajille, kasvattajille, eläinlääkäreille ja nuorille.

Testiryhmä antoi palautetta sivujen luonnoksesta ennen kuin uusia sivuja lähdettiin rakentamaan. Sivujen ulkoasu sai testiryhmältä kiitosta. Palautteessa toivottiin koiran ja ihmisen suhteen näkyvän vielä selkeämmin uusilla sivuilla, ja tämä huomioitiin erityisesti sivujen visuaalisessa ilmeessä.  Sivujen laadukkaiden valokuvien takana ovat muiden muassa Jukka Pätynen, Hannu Huttu, Aino Pikkusaari ja Sami Takarautio. Lisäksi monet koiraharrastajat ovat auttaneet sivujen kuvituksessa tarjoamalla käyttöön kuvia eri lajeista.

Sivuja kehitetään edelleen – kaikki palaute on tervetullutta

Uusien verkkosivujen teknisestä toteutuksesta ja rakenteesta vastaa digitoimisto Karhu Helsinki. Nyt julkaistuja sivuja kehitetään edelleen ja ruotsin- ja englanninkielisten versioiden rakentamista jatketaan kesän aikana. Tavoitteena on laajentaa ruotsinkielistä versiota aiemmasta.

Kaikki palaute sivujen käyttäjiltä on tervetullutta. Palautetta voi antaa vastaamalla heinäkuun loppuun saakka avoinna olevaan palautekyselyyn tai lähettämällä meille sähköpostia osoitteeseen verkkosivut@kennelliitto.fi.

Kennelliitto verkossa

Marianna Laitinen
Viestintäasiantuntija, Suomen Kennelliitto
marianna.laitinen@kennelliitto.fi