Finska Kennelklubben lanserade sin nya webbplats den 4 juli. Den nya webbplatsen betjänar sina användare bättre en förut – också med mobil. Webbplatsen gavs ett nytt, fräscht utseende och en förnyad uppbyggnad. Förutom välbekanta och vällästa innehåll har vi skapat också mycket innehåll som är alldeles nytt.

– Kennelklubbens webbplats har en mångsidig användarbas, då våra sidor används förutom av hundägare och personer som är aktiva inom hundsport, också i det dagliga arbetet av exempelvis veterinärer och andra sakkunniga. Vi vill att sidorna ska vara användarvänliga på alla apparater och att de samtidigt hittas lätt med olika sökmotorer, berättar Finska Kennelklubbens kommunikationschef Liisa Suoninen.

Kennelklubbens webbplats har dagligen ca 10 000 besökare. Besökarna söker mest information om olika hundsporter.  Många loggar in till Omakoira-medlemstjänsten via webbplatsen, eller bläddrar exempelvis i avelsdatasystemet.

Digitalbyrån Karhu Helsinki ansvarar för det tekniska genomförandet och webbplatsen uppbyggnad. Vi har sparat välbekanta och vällästa innehåll på den nya webbplatsen, så som information om att skaffa hund, om hundsporter och uppfödning samt expertartiklar. Förutom att texter har uppdaterats har också helt nytt innehåll skapats. I menyn Om oss berättar vi mera utförligt än förut om Kennelklubbens verksamhet, beslutsfattande och organisation, vilket våra medlemmar önskade oss att göra enligt vår medlemsundersökning i våras.

Testgruppen gav feedback och bedömde sidorna

Som grund till förnyelsearbetet samlade vi feedback av en testgrupp, som bestod av hundvänner i olika åldrar och från olika bakgrunder samt av representanter för intressentgrupper.

Testgruppen önskade en tydligare layout, större text och mera levande enskilda sidor. Man önskade också att webbsidorna skulle tjäna olika målgrupper så bra som möjligt och förmedla en varm, lättillgänglig och framåtblickande bild av Kennelklubben och hundsporten. Därför sparade vi i den finska versionen sidorna för olika målgrupper, hundägare, hundköpare, uppfödare, veterinärer och ungdomar.

Testgruppen gav också feedback om skissen för layouten innan vi började bygga de nya sidorna. Webbplatsens utseende fick beröm av testgruppen. I feedbacken önskades att relationen mellan hunden och människan skulle synas på de nya sidorna tydligare än förr, och detta beaktades i synnerhet i webbplatsens visuella identitet.  Bakom de högklassiga bilderna som finns på webbplatsen är bland annat Jukka Pätynen, Hannu Huttu, Aino Pikkusaari och Sami Takarautio. Dessutom har flera hundvänner hjälpt till med webbplatsens illustration genom att skicka foton om olika hundsporter.

Sidorna utvecklas fortfarande – vi välkomnar all feedback

Digitalbyrån Karhu Helsinki ansvarar för det tekniska genomförandet och för webbplatsen uppbyggnad. Webbplatsen som nu har lanserats utvecklas fortfarande. Vi fortsätter också att bygga webbplatsens språkversioner – svenska och engelska – under sommaren. Avsikten är att den svenska språkversionen blir mera omfattande än förut.

Vi välkomnar all feedback vi får av användarna. Du kan ge oss feedback genom att besvara enkäten som är öppen fram till slutet av juli, eller genom att skicka oss e-post till adressen verkkosivut@kennelliitto.fi.

Kennelklubben på webben

Kennelklubbens webbplats
www.kennelliitto.fi/sv

Hankikoira-webbplats
www.hankikoira.fi

Webbplats för den finska hundmässan Koiramessut:
https://www.koiramessut.fi/sv

Webbplats för Kennelnyheter:
http://kenneluutiset.kennelliitto.fi

Webbplats för Koiramme – Våra hundar:
www.koiramme.fi

Webbplats för Finlands Hundmuseum:
www.koiramuseo.fi

Kennelklubben på sociala medier

Facebook
www.facebook.com/kennelliitto

Twitter
@kennelliitto

Instagram
@kennelliitto

YouTube
www.youtube.com/user/SuomenKennelliitto

För mera information
Liisa Suoninen
Kommunikationschef, Finska Kennelklubben
liisa.suoninen@kennelliitto.fi
tfn 050 320 3897

Marianna Laitinen
Kommunikationsspecialist, Finska Kennelklubben
marianna.laitinen@kennelliitto.fi
tfn 09 8873 0296

 

Läs mera