Suomen Pekingesikerho järjesti 6. marraskuuta Kennelliiton tuella Liedon koirakoulutuskeskuksessa kiinanpalatsikoirien kävelytestin testaustilaisuuden, jonka pohjalta kerätään tietoa rodun kävelytestin kehittämiseksi.

Kävelytestin testauksessa kerättiin tietoa kiinanpalatsikoiran suoriutumisesta yhden kilometrin matkasta, kävelyyn käytetystä ajasta, hengitysäänistä ja BOAS-luokituksesta. Testin eläinlääkärinä toimi ELL Mimma Aromaa.

Testiin osallistui yhdeksän kiinanpalatsikoiraa. Mukana oli myös vertailurotuna kolme kääpiömäyräkoiraa. Vanhin testiin osallistunut kiinanpalatsikoira oli 11-vuotias ja nuorin 2,5-vuotias.

Testirata oli U:n muotoinen, 40 metrin pituinen ja se piti kävellä 12,5 kertaa edestakaisin. Kaikki testiin osallistuneet kiinanpalatsikoirat suorittivat tarvittavan kävelymatkan. Kennelliiton kävelytestissä aikaraja kävelytestin suorittamiselle on 12 minuuttia. Kiinanpalatsikoirien nopein kävelyaika oli 12:11 ja hitain 15:15. Mäyräkoirien kävelyajat olivat 11:07 ja 11:52 välillä.

Testissä mitattiin myös koirien lämpötilat ennen kävelyä, heti kävelyn jälkeen ja lopuksi 15 minuuttia palautumisen jälkeen. Heti kävelyn jälkeen kiinanpalatsikoirien lämmöt nousivat 38,5 ja 39,9 asteen välille ja mäyräkoirilla lämmöt nousivat 39,4 ja 39,5 asteeseen. 15 minuutin palautumisen jälkeen kiinanpalatsikoirien lämmöt olivat 38,5 ja 39,3 asteen väliltä, ja mäyräkoirilla 38,7 ja 38,9 asteen välillä.

Testissä eläinlääkäri kuunteli koirien sydämen sykkeen, antoi luokituksen sierainten avoimuudesta ja arvioi hengitysäänet. Koirat saivat BOAS-luokituksen, jossa BOAS 0 on ei oireita, BOAS 1 on lievät oireet, BOAS 2 on kohtalaiset oireet ja BOAS 3 vakavat oireet. Seitsemän kiinanpalatsikoiraa sai arvion BOAS 1 ja kaksi arvion BOAS 2. Hengitysäänet arvioitiin ennen testiä levossa sekä kävelyn lopulla.

Kävelytestikokeilun tulosten perusteella päätetään kävelyosuuden matka- ja aikarajoista kiinanpalatsikoirille, kertoo Kennelliiton eläinlääkäri Liisa Lilja-Maula.

- Raajojen pituus vaikuttaa käveltyyn matkaan ja aikaan. Tämä on todettu erirotuisten koirien kävelyä mittaavissa tutkimuksissa, ja sama nähtiin myös tässä testitilaisuudessa.

Kennelliiton eläinlääkäri
Liisa Lilja-Maula