Eva Benskyn siirryttyä toisiin tehtäviin, Kennelliiton aluekouluttaja- ja kasvattajakoordinaattorina aloitti 10.12.2018 maatalous- ja metsätieteiden maisteri Hannele Laurén. Aktiivinen koiraharrastaja pitää koirien kokonaisvaltaista hyvinvointia keskeisenä ja haluaa kehittää asioita yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.

Kotieläinten jalostustieteestä valmistunut Hannele siirtyy täydentämään Kennelliiton jalostus- ja kasvatustiimiä Dog Trail Oy:sta. Hän on aiemmin työskennellyt Maaseutuvirastossa EU:n eläinpalkkioiden parissa, Keudassa eläintenhoidon opettajana, maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskuksessa muiden muassa sikarekisterin ylläpidossa sekä tehnyt Fabalabissa nautojen, sikojen ja koirien polveutumis- ja tautigeenimäärityksiä.

Hannele osallistuu jatkossa koirien terveydenhuolto-ohjelman TEHU-projektiryhmän kokouksiin toimiston edustajana.

– Näin työpaikkailmoituksen Kennelliiton verkkosivuilla ja ajattelin, että Kennelliitto voisi olla loistava mahdollisuus yhdistää työ ja rakas harrastus. Erityisesti odotan hyvää yhteistyötä työkavereiden ja eri sidosryhmien kanssa. Uskon, että yhdessä ja yhteistyöllä meidän on mahdollista kehittää asioita entistäkin paremmiksi, Hannele kertoo.

Koirat ovat aina olleet osa hänen elämäänsä tavalla tai toisella. Aktiivinen koiraharrastus alkoi vuonna 2000 ensimmäisen suursnautserin tultua taloon. Tällä hetkellä Hannelen arkeen kuuluu kaksi riiseniä.

Hannele kertoo koirien olevan hänelle ystäviäni sekä harrastuskavereita. Koirahierojaksikin kouluttautuneella Hannelella on myös itsellään kennelnimi ja hänen suunnitelmissaan on kasvattaa tulevaisuudessa pienimuotoisesti käyttölinjaisia suursnautsereita.

– Koirieni kanssa olen harrastanut pääasiassa eri palveluskoiralajeja, kansallisia sekä kansainvälisiä. Palveluskoiralajien ohessa olemme harrastaneet myös vesipelastusta, metsästyskoirien jäljestämiskokeita, valjakkourheilua sekä näyttelyitä. Olen kiinnostunut koirien ja koiran ohjaajien koulutuksesta sekä koetoiminnasta, tämän vuoksi olen usean harrastamani lajin koetoimitsija ja koulutusohjaaja, Hannele kertoo.

Koirien kouluttamisen lisäksi hän on erityisen kiinnostunut koirien kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista eli siitä, miten terveyttä ja hyvinvointia voidaan lisätä ja ylläpitää muiden muassa jalostuksen, ravitsemuksen, valmennuksen sekä kehonhuollon avulla.

Hannele Lauren ja suursnautseri

Lisätietoja: