Kennelliiton kaverikoiratoiminnan suosio kasvaa vauhdilla. Päiväkodeissa, vanhusten palvelutaloissa ja vammaisten hoitokodeissa ohjaajiensa kanssa vierailevat kaverikoirat toivat viime vuonna iloa noin 84 000 vanhukselle, lapselle ja vammaiselle. Kennelliitto rakentaa kaverikoiratoiminnan rinnalle lukukoiratoimintaa yhteistyössä kirjastojen kanssa.

Valtaisan suosion saavuttanut Kennelliiton kaverikoiratoiminta käynnistyi vuonna 2001. Nyt kaverikoiria on jo 1800 ja koiranohjaajia noin 1600. Käyntikohteita oli viime vuonna yli 850. Kaverikoiratoimintaa on lähes kaikissa kennelpiireissä.

Kennelliitto käynnisti vuonna 2017 lukukoiratoiminnan. Lukukoiria on noin 200. Lukukoiria ohjaajineen koulutetaan jatkuvasti lisää vastaamaan kasvavaan kysyntään.

Kennelliiton kaveri- ja lukukoirakoiratoiminnasta vastaava Kimmo Nokelainen iloitsee kaveri- ja lukukoirien saamasta suosiosta.

- On hienoa nähdä, miten paljon iloa toiminta tuo kaikenikäisille. Toivomme, että saamme kaveri- ja lukukoiratoimintaan mukaan mahdollisimman hyvin eri-ikäisiä koiranohjaajia ja jatkossa myös enemmän miehiä. Moni vanha metsämies silittelisi mielellään vaikkapa suomenpystykorvaa ja kuulisi samalla juttuja siitä, millaista metsällä nykyään on.

Kaveri- ja lukukoiraa ei ole karvoihin katsomista

Kaveri- ja lukukoiratoiminta ovat avoimia kaikille, myös monirotuisille koirille. Toimintaan hakeutuvan koiran tulee olla yli kaksivuotias, perusterve ja ihmisystävällinen koira, joka sopii perusluonteeltaan tämäntyyppiseen toimintaan.

- Kaveri- ja lukukoirilta edellytetään kykyä työskennellä toisten koirien läheisyydessä. Koiralla tulee olla hyvä ja luottavainen suhde ohjaajaansa. Koiralle tulee olla jo kertynyt kokemusta erilaisista ihmisistä, paikoista ja tilanteista, kertoo Kennelliiton kaveri- ja lukukoirakoordinaattori Sanna Pirinen.

Kaikkien kaveri- ja lukukoiratoimintaan hakevien koirien soveltuvuus toimintaan arvioidaan. Koirien tulee olla tunnistusmerkittyjä, ja Kennelliiton rotukoirarekisterissä tai FIX-rekisterissä. Koiranohjaajalta edellytetään Kennelliiton jäsenyyttä ja liiton kaveri- tai lukukoirakurssin suorittamista.

Kaveri- ja lukukoiratoimintaa tehdään aina koirien ehdoilla. Lähtökohtana on, että koira haluaa itse ottaa kontaktia vieraisiin ihmisiin. Koirat työskentelevät kerrallaan tarkoin määritellyissä ajanjaksoissa.

Kennelliiton kaverikoiran tunnistaa oranssista huivista, jossa lukee Kennelliitto. Kennelliiton lukukoirilla on puolestaan keltaiset huivit.

Toimintaan pääsee mukaan alueellisten koulutusten kautta

Kennelliiton kaveri- ja lukukoirakoulutuksia järjestetään ympäri Suomea kennelpiirien alueilla. Kaverikoiriin voi tutustua eri tapahtumissa ympäri Suomen. Kennelliitto palkitsee ansioituneita kaverikoiria monien tapahtumien yhteydessä.

Tietoa kaverikoiratoiminnasta sekä koulutuksista ja tapahtumista löytyy Kennelliiton verkkosivuilta.

Myös lukukoiratoimintaan ja tuleviin koulutuksiin voi tutustua verkkosivuillamme.

Kennelliiton kaveri- ja lukukoirakoordinaattori
Sanna Pirinen
sanna.pirinen@kennelliitto.fi

Kennelliiton kaveri- ja lukukoiratyöryhmän puheenjohtaja