Rikosseuraamuslaitoksen palveluksessa on kaikkiaan 20 huumekoiraa eri vankiloissa. Jokaisessa suljetussa vankilassa työskentelee vähintään yksi koiranohjaaja–huumekoira-pari, koirakko. Valtaosa koirista on labradorinnoutajia, uroksia ja narttuja.

Rikosseuraamuslaitoksen koiratoiminta alkoi vuonna 1997, ja huumekoirat ovat vakiinnuttaneet paikkansa vankiloissa. Huumekoirilla on erityisen suuri rooli ennalta ehkäisevässä työssä. Ne lisäävät vankiloiden turvallisuutta, sillä jo tieto huumekoiran läsnäolosta nostaa kynnystä huumeiden kulkeutumisesta vankilaan. Lisäksi muuntohuumeet eivät välttämättä näy vankiloiden virtsatesteissä, mutta koira haistaa ne. Noin puolet vankiloissa löydetyistä huumausaineista on huumekoiran löytämiä.

Vangeista yli 80 %:lla on päihderiippuvuus.

Työ on leikkiä

Huumekoiran työtehtäviin kuuluu tilojen, ihmisten ja esineiden tarkastaminen vankilassa, sen alueella, välittömässä läheisyydessä ja Rikosseuraamuslaitoksen valvomassa toiminnassa. Lisäksi huumekoiria käytetään virka-aputehtävissä muiden viranomaisten kanssa.

Huumekoira työskentelee intensiivisesti noin 20 minuutin jaksoissa, mutta koira haistaa huumausaineet aina, ajasta ja paikasta riippumatta - oli töissä tai ei. Koiralla on vankilassa omat tilat, joissa se voi levätä ja rauhoittua ilman ulkoisia häiriötekijöitä.

Kiellettyjen aineiden etsintä on koiralle leikkiä, ja löydöt palkitaan esimerkiksi kehumalla tai mielilelulla.

Huumeiden etsintään koulutettavat koirat ovat jo pentuna vankilassa ohjaajansa mukana, jotta ne tottuvat tulevaan työympäristöönsä, vankilan ääniin ja hajuihin. Varsinainen koulutus huumekoiraksi alkaa noin vuoden ikäisenä Poliisikoiralaitoksella Hämeenlinnassa. Huumekoiran ohjaaja vastaa koiransa koulutuksesta.

Koiranohjaajan peruskoulutus ensimmäisen koiran kanssa kestää puolitoista vuotta. Koulutuksen jälkeen jokainen koirakko käy vuosittain tasokokeessa.

Koirakot osallistuvat myös vuosittain järjestettäviin huumekoirien Suomen mestaruuskilpailuihin. Tämä vuonna ne pidetään Riihimäellä 21.-23.5. Rikosseuraamuslaitoksen lisäksi kisoihin osallistuu Tullin, Rajavartiolaitoksen ja poliisin koirakoita.

Eläkkeelle 9-10-vuotiaana

Virka-ajan ulkopuolella huumekoira on tavallinen kotikoira, joka elää normaalia perhe-elämää ohjaajansa kotona. Huumekoiran virkaura päättyy yleensä noin 9-10 vuoden iässä, ja koira jää ohjaajansa luo eläkepäiviä viettämään.

Rise vastaa rangaistusten täytäntöönpanosta

Oikeusministeriön ohjauksessa toimiva Rikosseuraamuslaitos (Rise) vastaa rangaistusten täytäntöönpanosta Suomessa. Rikosseuraamuslaitoksen ensisijainen tehtävä on huolehtia, että tuomioistuimien määräämät rangaistukset pannaan maassamme täytäntöön lainmukaisesti ja turvallisesti. Laitoksen erityisenä tavoitteena on parantaa yhteiskunnan turvallisuutta vähentämällä tuomittujen riskiä syyllistyä uusiin rikoksiin.

Yhteydenotot ja mahdolliset haastattelupyynnöt Rikosseuraamuslaitoksen huumekoirakoista tarkastaja Jukka Siltalopin kautta, puh. 050 5871021.

Kuvapyynnöt Risen viestinnästä: viestinta.rise@om.fi

Suomen Kennelliitto toimii tiiviissä yhteistyössä maamme hyötykoiratahojen kanssa. Kennelliiton yhteistyötahoina ovat niin virkakoirat kuin henkilökohtaiset hyötykoirat. Yhteistyön tarkoituksena on tuoda esiin koirien arvokas rooli yhteiskunnan ja yksittäisten ihmisten hyväksi. Kennelliitto täyttää tänä vuonna 125 vuotta. Juhlavuonna esitellään kuukausittain hyötykoirataho. Helmikuun teemana on Rikosseuraamuslaitoksen koirat.

Hyötykoirat esittelyssä vuonna 2014:

Tammikuu Tullilaitoksen koirakoulu (Kansainvälinen Tullipäivä 26.1.)
Helmikuu Rikosseuraamuslaitos
Maaliskuu Rajavartiolaitos (Rajavartiolaitoksen vuosipäivä maaliskuussa)
Huhtikuu Opaskoirakoulu (kansainvälinen opaskoirapäivä huhtikuun viimeinen keskiviikko)
Toukokuu Poliisikoirat (poliisitoiminnan ”aloituspäivä” Hector-koiran maahantulopäivä)
Kesäkuu Puolustusvoimat (Puolustusvoimien lippujuhla 4.6.)
Heinäkuu hyötykoiratoimikunnan esittely Maailman Voittaja 2014 -näyttelyssä
Elokuu Avustajakoirat