Eläinten tunteiden tutkimus on kasvava tieteenala. Se on avannut kiehtovia näkymiä siihen, mitä tuttujenkin eläinten mielessä liikkuu. Tutkimus on vahvistanut sen, mitä moni eläinten omistaja on aina tiennyt: eläinten tunteet ovat aitoja ja voimakkaita. Perustunteet kuten ilo, kiintymys tai pelko ovat niille yhtä suuria kokemuksia kuin ihmisellekin. Oli eläin sitten koira, sika tai undulaatti, perustunteet täyttävät voimallisina sen tietoisen mielen, kirjoittaa Helena Telkänranta Kennelliiton kohtaamisten teemavuoden blogissa.

Yksi ikkuna tunteisiin on elekieli. Kokeneelle koiraihmiselle on tuttua, että esimerkiksi hännän heilutus ei aina tarkoita iloa, kertoo Telkänranta.

Olimme sitten yksittäisiä koiraihmisiä tai yhteiskunnallisesti vaikuttavia tahoja, kaikkien valintojen tekijänä on viime kädessä ihminen. Millä keinoin me siis voisimme kehittyä yhä paremmiksi ottamaan huomioon koirien ja muiden eläinten tunteet ja toimimaan tietojemme mukaisesti?, Telkänranta kirjoittaa.

Helena Telkänrannan blogikirjoituksen voi lukea täältä.

Tutustu myös muihin teemavuoden blogikirjoituksiin täällä.