Kennelliitto aloittaa DNA-tutkimustulosten tallennuksen koiran tietoihin 15.2.2017, josta ne tulevat näkyviin Jalostustietojärjestelmään. DNA-testien tulokset tulevat ensimmäisessä vaiheessa tallennettavaksi roduille, joilla DNA-testi on aiemmin hyväksytty Kennelliitossa, ja joista osalla DNA-testistä saatava tulos on rekisteröinnin edellytys. Muiden rotujen ja testien osalta DNA-tutkimusten tu

Lähete viralliseen DNA-tutkimukseen tulee tilata sähköisesti etukäteen ennen DNA-näytteenottajan luo menoa. DNA-näytteenottaja ottaa koiralta näytteen, tallentaa tiedot Omakoira-palvelussa sekä toimittaa näytteen laboratorioon analysoitavaksi.

Testitulokset tallennetaan sähköisesti Kennelliiton yhteistyölaboratorioista, joita ovat Genoscoper Oy, Laboklin GmbH & Co. KG ja Movet Oy. Sähköisesti tallennettu tulos näkyy Jalostustietojärjestelmässä nopeammin.

Aiemmin tehtyjen DNA-tutkimusten tulokset ja sähköisen tallennuksen aloittamisen jälkeen paperilomakkeella tehdyt DNA-tutkimustulokset tullaan tallentamaan tapauskohtaisesti pentueen rekisteröinnin yhteydessä. Tulos voidaan tallentaa, jos testi on hyväksytty kyseiselle rodulle, testitulos on pentueen rekisteröinnin edellytys ja testaus on tehty tutkimustuloksen osalta hyväksytyssä laboratoriossa. Jotta DNA-testin tulos voidaan tallentaa, tulee Showlinkiin pentueen rekisteröinnin yhteydessä toimitettavasta tutkimustuloksesta ilmetä Kennelliiton hyväksymä DNA-näytteenottaja, näytteenottopäivä ja koiran tunnistusmerkinnän tarkastus.

Sähköisen lähetteen voi tilata täältä

Sähköisen lähetteen hinta

Lisää tietoa DNA-tutkimuksista

15.2.2017 tallennuksen aloittavat DNA-testit ja rodut

Kennelliiton Jalostustieteellinen toimikunta käsittelee asian niiden DNA-testitulosten tallennuksen aloittavien rotujen osalta, joilla DNA-tutkimustulos on PEVISA:ssa, ja päättää aikataulutuksesta. Rotujärjestöjä tiedostetaan asiasta ja roduille annetaan useamman kuukauden siirtymäaika, kunnes DNA-tutkimustulos tulee voimaan rekisteröinnin edellytyksenä.

Testattava sairaus/ominaisuus Rodut Testiä tekevät yhteistyölaboratoriot
familiaarinen nefropatia (FN) cockerspanieli

Laboklin, Movet,

juveniili katarakta (HSF4) bostoninterrieri