Koirien käyttäytymisen arvioiminen erilaisissa tilanteissa ja testeissä on hyödyllistä monelle osapuolelle. Koiran omistaja saa tietoa, miten oma koira toimii erilaisissa tilanteissa, käyttäytyykö se kuten muut saman rotuiset koirat, rodunomaisesti, sekä mahdollisesti selityksiä sille, miksi koira käyttäytyy tietyllä tavalla. Kasvattajan kohdalla käyttäytymisen arvioiminen on osa jalostuskelpoisuuden arvioimista ja tähän tarvitaan vertailukelpoista ja mitattavaa tietoa. Rotujärjestö saa testien kautta tietoa yleisesti rodusta, sen käyttäytymisestä ja luonteista, mitä hyödynnetään rodun jalostuksessa, kirjoittaa eläintenhoidon opettaja Pipa Pärssinen uudessa Kennelliiton blogissa.

Käyttäytymisen jalostustarkastus lienee vähiten tunnettu koirien käyttäytymisen testausmenetelmistä. Käyttäytymisen jalostustarkastuksessa tarkkaillaan koiran käyttäytymistä tilanteissa, joiden ajatellaan olevan samantapaisia, mitä koira kohtaa arkielämässä. Tavoitteena ei ole painostaa tai uhata koiraa, vaan arvioida koiran käyttäytymistä erilaisissa tilanteissa.

Lue koko blogi tästä.

Kennelliitto on myös julkaissut videon käyttäytymisen jalostustarkastuksesta. Katso videolta miltä tarkastus näyttää.