Auskultaatioeläinlääkärit

Kennelliiton hyväksymän sydänauskultaation saa suorittaa suomalaisen pieneläinsairauksien erikoiseläinlääkäritutkinnon tai sitä vastaavan kansainvälisen pieneläinalan diplomaattitutkinnon (Diplomate-tutkinto) suorittanut eläinlääkäri. Muun ulkomailla hyväksytyn, virallisia auskultaatiotutkimuksia tekemään oikeuttavan jatkokoulutuksen arvioi hakemuksesta sydänsairauksien työryhmä.

Muiden Suomessa laillistettujen eläinlääkäreiden tulee suorittaa 20 koiran auskultaatiotutkimus Kennelliiton auskultaatio-oikeudet omaavan eläinlääkärin valvonnassa. Koirista kymmenellä tulee olla sivuääni. Auskultaation suorittamista valvoneen eläinlääkärin allekirjoituksellaan vahvistama todistus toimitetaan Kennelliiton sydänsairauksien työryhmälle. Kennelliitto ei järjestä erillisiä auskultaatiotutkimustilaisuuksia.

Uudet vaatimukset tulevat voimaan 1.6.2015. Sitä ennen tallennetaan auskultaatiotutkimuksia entiseen tapaan.

Pieneläinsairauksien erikoiseläinlääkäri voi ilmoittautua auskultaatioeläinlääkärien listaan

Jos olet pieneläinsairauksien erikoiseläinlääkäri, sinun ei tarvitse toimittaa Kennelliittoon auskultaatiotodistusta. Jos haluat nimesi auskultaatioeläinlääkärien listaan Kennelliiton nettisivuille, lähetä pyyntö sähköpostilla osoitteeseen katariina.maki@kennelliitto.fi.

Ultraäänitutkimuseläinlääkärit

Kennelliiton hyväksymän sydämen ultraäänitutkimuksen saa suorittaa Suomessa laillistettu eläinlääkäri, joka on osallistunut hyväksytysti Kennelliiton sydänsairauksien työryhmän järjestämään näyttötilaisuuteen. Poikkeuksena pieneläinten kardiologian eurooppalaisen tai amerikkalaisen Diplomate-tutkinnon suorittanut eläinlääkäri, jonka ei tarvitse osallistua näyttötilaisuuteen. Muun ulkomailla hyväksytyn, virallisia sydämen ultraäänitutkimuksia tekemään oikeuttavan jatkokoulutuksen riittävyyden arvioi hakemuksesta sydänsairauksien työryhmä.

Ultraäänitutkimuksen näyttötilaisuus

Osallistuakseen näyttötilaisuuteen eläinlääkärin tulee lähettää hakemus Kennelliiton sydänsairauksien työryhmälle. Hakemuksen tulee sisältää ansioluettelo, jossa tulee selvitä eläinlääkärin riittävä työkokemus pieneläinkardiologiassa, käydyt jatkokoulutuskurssit, sekä sydäntutkimuksessa käytettävissä oleva laitteisto (ultraäänikone ja sydänfilmitutkimus). Hakemukseen tulee liittää eläinlääkärin työssään käyttämällä ultraäänilaitteella suoritettu täydellinen sydäntutkimus kahdesta potilaasta (toisella potilaalla tulee olla läppäsairaus). Ultraäänitutkimuksen ohjeet ovat saatavissa sydänsairauksien työryhmältä. Näyttötilaisuuden osallistujat hyväksytään hakemusten perusteella.

Ultraäänitutkimuksen seuraava näyttötilaisuus järjestetään Yliopistollisessa eläinsairaalassa Viikissä 18.4.2015. Osallistumismaksu on omakustanteinen. Postita hakemus viimeistään 18.3.2015 osoitteella Kennelliiton sydänsairauksien työryhmä / Katariina Mäki, Kamreerintie 8, 02770 Espoo. Lisätietoja sähköpostitse: sydänsairauksien työryhmän sihteeri katariina.maki@kennelliitto.fi.

Tiedotamme tulevista näyttötilaisuuksista internetsivujen Eläinlääkäreille-osiossa.