Lyhytkuonoisten rotujen, kuten englanninbulldoggit ja mopsit, kallon muoto altistaa ne monille vakaville hengitystieoireille ja rasituksen siedon huomattavalle alenemiselle. Oireet pahenevat yleensä iän myötä, mutta oireyhtymän luonnollista taudinkulkua ei ole kuvattu.

Monien lyhytkuonoisten rotujen suosio on kasvanut sekä Suomessa että maailmalla. Lilja-Maulan tutkimuksen tarkoituksena on kehittää helposti toteutettava kuntotesti lyhytkuonoisten rotujen (mopsi, englanninbulldoggi, ranskanbulldoggi) hengitystieoireiden vakavuuden ja rasituksen siedon arviointiin jalostuksen avuksi. Lisäksi tutkimuksessa kuvataan näiden rotujen hengitystieoireyhtymän luonnollinen taudinkulku jalostusikäisistä koirista alkaen ja tutkitaan seerumin tulehdusmarkkerien muutosta taudin edetessä.

- Kiitos kaikille tähän mennessä tutkimuksessa ja testin kehittämisessä mukana olleille rotujärjestöjen aktiivisille edustajille, koirien omistajille ja tietysti itse koirille. Seurantatutkimus on nyt käynnistymässä, ja toivottavasti näemme sen merkeissä mahdollisimman monet jo osallistuneet koirat uudelleen, toivoo Lilja-Maula.

Liisa Lilja-Maula
Eläinlääkäri, Kennelliitto
liisa.lilja-maula@kennelliitto.fi
keskiviikkoisin klo 13-15
(Ei puhelinaikaa heinäkuussa)

Lue myös Helsingin yliopiston julkaisema uutinen aiheesta.