Kennelliiton kotisivuilla julkaistaan ohjeellinen minimivaroaikalista erilaisille koirien hoitoon käytettäville lääkkeille ja eräille toimenpiteille. Nyt lääkelista on päivitetty ja uudistettu. Uudistus helpottaa niin koiran omistajia kuin myös eläinlääkäreitä varoajan tarkistamisessa. Listalta löytyvät lääkkeet nyt myös valmistenimillä, vaikuttavalla aineella sekä käyttötarkoituksen perusteella.

On tärkeää huomioida, että varoaikalista ei ole sitova. Koiraa hoitava eläinlääkäri voi tarvittaessa pidentää minimivaroaikaa koiran sairauden, sen saaman hoidon ja koiran kunnon tai iän perusteella. Varoaikaan sisältyy myös eläimen toipumisaika, jonka perusteet tulevat eläinsuojelulainsäädännöstä.

Humaanipuolen valmisteet

Kennelliiton lääkelista ei sisällä humaanipuolen lääkkeitä. Humaanipuolen lääkkeiden varoaika määräytyy pääsääntöisesti koirille rekisteröityjen valmisteiden mukaan, jos ne ovat verrattavissa. Mikäli valmisteet eivät ole verrattavissa, varoaika määräytyy aina tapauskohtaisesti. Tällöin koiraa hoitava eläinlääkäri voi määritellä humaanipuolen lääkkeelle minimivaroajan, huomioiden lääkkeen ominaisuudet ja annostuksen. Lisäksi lääkkeen varoaikaan vaikuttaa koiran sairaus ja siihen annettu hoito, sekä koiran ikä ja yleiskunto. Huomioithan siis, että humaanipuolen lääkkeille ei voida määritellä selkeää ohjeellista varoaikaa.

Lisätietoja:

Katariina Suomi,