Kävelytesti on tarkoitettu lyhytkuonoisille roduille, joissa esiintyy ylähengitysteiden ahtauman aiheuttamia oireita. Kävelytestissä sekä siihen kuuluvassa kliinisessä tutkimuksessa arvioidaan koirien rasituksensietoa sekä kykyä hengittää normaalisti.

Eläinlääkäri, ilmoittaudu mukaan perehdytykseen kävelytestin valvojaksi

Kävelytestin valvojana voi toimia Suomessa laillistettu eläinlääkäri, joka on perehtynyt kävelytestiin osallistumalla Kennelliiton järjestämään teoriaosuuteen (ELT Liisa Lilja-Maula) sekä tutustumalla testiin käytännössä. Teoriaosuus sisältää tietoa lyhytkuonoisten koirien hengitystieoireyhtymästä, sen arvioimisesta sekä kävelytestin suorittamisesta. Tutustuminen testiin käytännössä tarkoittaa, että eläinlääkäri on paikalla yhden kävelytestitilaisuuden ajan ja arvioi siellä testattavat koirat yhdessä testiä valvovan eläinlääkärin kanssa. Kennelliiton järjestämissä pilottitilaisuuksissa eläinlääkäri voi saman päivän aikana sekä osallistua teoriaosuuteen että tutustua testiin käytännössä.

Pilottitilaisuudesta kiinnostuneita eläinlääkäreitä pyydetään lähettämään vapaamuotoinen hakemus Kennelliittoon 20.1. mennessä sähköpostilla (katariina.maki@kennelliitto.fi). Hakemuksesta tulee käydä ilmi, millä paikkakunnilla valvoja voisi toimia sekä lyhyt ansioluettelo. Tilaisuuteen mahtuu mukaan 10 eläinlääkäriä, alueelliset tarpeet huomioiden. Aiempi perehtyneisyys pieneläinten hengitystiesairauksiin katsotaan eduksi. Tilaisuuden hinta on omakustanteinen. Ilmoittautuneille lähetetään 27.1. mennessä sähköpostilla tieto mukaan mahtumisesta.

Toinen pilottitestitilaisuus järjestetään myöhemmin keväällä. Teoriatilaisuuksia järjestetään jatkossa tarpeen mukaan, aluksi 1-2 kertaa vuodessa. Tulevista tilaisuuksista tiedotetaan Kennelliiton nettisivujen Eläinlääkärit-osion uutisissa.

Koiranomistaja, ilmoita koirasi mukaan kävelytestiin

Pilottitilaisuuteen otetaan testattaviksi lyhytkuonoisia koiria eri roduista. Pilottitestiin osallistuva koira saa Kennelliiton virallisen tuloksen kävelytestistä. Tulos tulee myöhemmin näkyviin Kennelliiton jalostustietojärjestelmään.

Kävelytesti on tarkoitettu ensisijaisesti seuraaville roduille: englanninbulldoggi, ranskanbulldoggi, mopsi, bostoninterrieri, kiinanpalatsikoira, kingcharlesinspanieli, japanese chin, shih tzu, apinapinseri sekä griffonit. Testiin voivat osallistua vähintään 18 kuukauden ikäiset koirat, jotka täyttävät Kennelliiton voimassa olevat tunnistusmerkintä- ja rokotusmääräykset. Testiin ei saa osallistua

• koira, jolla on hengitysvaikeuksia tai niihin viittaavia oireita
  • koira, jonka hengitysteitä on korjattu kirurgisesti
  • sairas koira
  • narttu alle 30 vrk ennen synnytystä tai alle 75 vrk synnytyksen jälkeen.

Valvova eläinlääkäri päättää koiran alkututkimuksen perusteella voiko koira osallistua testiin. Eläinlääkäri voi myös eläinsuojelullisin perustein keskeyttää testin. Koira kuitenkin testataan aina omistajan vastuulla.

Kävelytestissä noudatetaan Kennelliiton antidopingsääntöä sekä yleistä jääviyssääntöä.

Jos omistat johonkin yllä lueteltuun rotuun kuuluvan, em. ehdot täyttävän koiran, voit ilmoittaa koirasi pilottitestiin 20.1. mennessä sähköpostitse osoitteella katariina.maki@kennelliitto.fi. Testin hinta on 20 euroa. Ilmoittautujille lähetetään 27.1. mennessä sähköpostilla tieto mukaan mahtumisesta.

Lue tarkempaa tietoa tilaisuudesta tammikuun puolessa välissä Kennelliiton nettisivuilta.