Lausuntoja annetaan spondyloosista, kalkkeutuneista välilevyistä (lyhytraajaiset rodut), nikamien epämuotoisuudesta (korkkiruuvihäntäiset rodut) sekä välimuotoisesta lanne-ristinikamasta. Koiralta vaaditut röntgenkuvat määräytyvät sen rodun ja iän mukaan, lisäksi kuvat arvosteleva eläinlääkäri tarkistaa mitä eri selkälausuntoja koiralle annetaan. Tämän vuoksi lausuntoja ei voi maksaa etukäteen, vaan lasku määräytyy annettujen lausuntojen perusteella.

Lausuntojen hinnat ovat:
• Lausunto välimuotoisesta lanne-ristinikamasta (LTV) ja spondyloosista (SP) 35,00 €
• Lausunto nikamaepämuodostumista (VA) tai kalkkeutuneista välilevyistä (IDD). Tähän lausuntoon sisältyy lausunto välimuotoisesta lanne-ristinikamasta (LTV) ja/tai spondyloosista (SP) 50,00 €

Lisätietoja arvosteltavista selkämuutoksista, niiden perinnöllisyydestä ja vaikutuksesta koiran terveyteen löytyy täältä.

Selkäohje

Lue myös: Kennelliiton Selkäohje voimaan 1.6.2013

Selkälausuntoja aletaan antaa digiröntgenkuvista, kun ohjelmasovellus valmistuu.

Suomen Kennelliitto
Jalostuskonsultti Päivi Rantasalo