Kaikista selkäkuvatuista koirista vaaditaan 1.6. alkaen vähintään kolme röntgenkuvaa (peruskuvat) eli rinta- ja lannerangan sivukuvat ja ristiluun selällään otettu kuva (joka voi olla myös lonkkakuva). Näistä kuvista voidaan lausua spondyloosi sekä välimuotoinen lanne-ristinikama.

Nikamaepämuodostumia on tarkoitus kartoittaa lähinnä nk. korkkiruuvihäntäisillä roduilla eli bostoninterrieri, englanninbulldoggi, mopsi ja ranskanbulldoggi. Näillä roduilla vaaditaan peruskuvien lisäksi sivukuva kaularangasta ja selällään otetut kuvat rinta- ja lannerangasta eli yhteensä vähintään viisi kuvaa. Muut rodut voivat saada lausunnon nikamaepämuodostumista, jos niistä on peruskuvien lisäksi sivukuva kaularangasta.

Kalkkeutuneita välilevyjä kartoitetaan erityisesti nk. lyhytraajaisilla roduilla. Lausunnon antamiseen vaaditaan kolmen peruskuvan lisäksi kaularangan kuva ja kuvat kaula- ja rintarangan ja rinta- ja lannerangan liitoskohdista eli vähintään 6 kuvaa. Tällä hetkellä lausunto kalkkeutuneista välilevyistä annetaan corgeille, kiinanpalatsikoirille ja mäyräkoirille. Mikäli rotujärjestö haluaa, että jokin muu rotu lisätään niiden rotujen listaan, joilla on annettava lausunto myös kalkkeutuneista välilevyistä, voi se ottaa yhteyttä Kennelliittoon.

Synnynnäisistä muutoksista eli välimuotoisesta lanne-ristinikamasta ja selkänikamien epämuodostumista saa lausunnon, jos koira on kuvaushetkellä vähintään 12 kk ikäinen. Rappeutumissairauksista eli spondyloosista ja kalkkeutuneista välilevyistä saa lausunnon, jos koira on kuvaushetkellä vähintään 24 kk ikäinen. Kuvista lausutaan kaikki ne muutokset, jotka kuvausiän ja otettujen kuvien puitteissa on mahdollista. Mainituilta korkkiruuvihäntäisiltä ja lyhytraajaisilta roduilta vaaditaan kuitenkin edellä kerrotut lisäkuvat, jotta rotujen tyypillisistä selkämuutoksista voidaan antaa lausunnot.

Lausuntojen hinta tulee tietoon lähiaikoina.

Selkäohje

Katso rotuja ja kuvausikää koskevat ohjeet ja tarkat röntgenkuvauksen suoritusohjeet mallikuvineen täältä

Lisätietoja edellä mainituista vioista, niiden perinnöllisyydestä ja vaikutuksesta koiran terveyteen löytyy täältä

Lisätietoja:
Suomen Kennelliitto