Ohjeet koiran omistajalle/kasvattajalle

Lähetteen tilaaminen ei edellytä eläinlääkärin tai eläinlääkäriaseman valintaa. Tutkimusaika Kennelliiton hyväksymälle kuulotutkimuseläinlääkärille kannattaa kuitenkin varata ennen lähetteen tilaamista.

Jos kasvattajana haluat testata pennut ennen luovutusikää, voit tehdä lähetteen samalla kertaa koko pentueelle. Huomioithan, että pentu voidaan tutkia vasta kun se on tunnistusmerkitty.

Lähetteen tehdessäsi annat sähköisesti luvan kuulotutkimustuloksen julkaisuun ja halutessasi yhteystietojesi välittämiseen eläinlääkäriasemalle.

Jos olet Kennelliiton jäsen, tilaa lähete omilla tunnuksillasi Kennelliiton Omakoira-palvelussa. Valitse ensin kyseinen koira Koirat-välilehdeltä. Tämän jälkeen pääset tilaamaan lähetettä. Jos et ole Kennelliiton jäsen, tilaa lähete tästä linkistä: https://omakoira.kennelliitto.fi/jasentiedot/register.aspx. Tällöin tarvitset tilaamiseen pankkitunnukset.

Lähete on maksullinen. Maksu kattaa järjestelmän ylläpidon sekä lähetteen tilaajan henkilöllisyyden varmistamisen pankkitunnuksilla.

Eläinlääkärissä koiran kuulotutkimustulos tallennetaan tekemäsi lähetteen kautta suoraan koiran tietoihin Kennelliiton jalostustietojärjestelmään. Lisäksi eläinlääkäri antaa sinulle koirasi kuulokäyrät.

Kuulotutkimuseläinlääkäriksi hakeutuminen

Kennelliiton neurologiatyöryhmä on määritellyt kriteerit kuulotutkimuseläinlääkäriksi hakeutumiseen.

Kennelliiton hyväksymän tutkimuksen voi Suomessa tehdä neurologian eurooppalaisen tai amerikkalaisen (Dip ECVN tai Dip ACVIM (Neur.)) erikoistumistutkinnon suorittanut eläinlääkäri tai muu neurologiaan tai kuulotestaukseen perehtynyt eläinlääkäri. Kennelliitto nimeää suomalaiset eläinlääkärit, joiden antamat lausunnot hyväksytään.

Kriteerit täyttävät eläinlääkärit voivat hakeutua Kennelliiton kuulotutkimuksia tekeviksi eläinlääkäreiksi lähettämällä lyhyen CV:n neurologiatyöryhmän sihteerille sähköpostilla (katariina.maki@kennelliitto.fi) tai osoitteella Suomen Kennelliitto, Katariina Mäki, Kamreerintie 8, 02770 Espoo.

Lisätietoja kuulotutkimuksesta