Lomake on esitäytettävä, eli pentujen kasvattaja voi täyttää jo valmiiksi jokaisen pennun tiedot ja tulostaa sitten lomakkeet mukaan eläinlääkärikäyntiä varten. Jos eläinlääkäri haluaa täyttää todistuksen sähköisesti, voi kasvattaja tallentaa esitäytetyt lomakkeet (pdf) ja lähettää ne eläinlääkärille sähköpostitse.

Jokaiselle pennulle täytetään oma todistus tarkastuksesta. Todistuksessa on myös kohta, johon merkitään mahdolliset huomautukset pentueen muista pennuista, sillä niillä voi olla merkitystä myös pentueen muiden pentujen osalta. Jos pennuille tehdään esimerkiksi virallinen silmätarkastus, merkitään sen tulos todistukseen, ja lausunto tulee todistuksen liitteeksi.

Tarkastus ja havainnot perustuvat pennun kliiniseen yleistutkimukseen, silmämääräiseen tarkasteluun, käsin tunnusteluun ja auskultaatioon. Painotamme sitä, että tarkastus kuvaa koiran tilaa tarkastushetkellä. Koiran ruokinta, hoito ja terveys sekä koiran kasvuaikaiset tapahtumat vaikuttavat elimistön eri osien kehittymiseen, ja siten aikuisen koiran ilmiasuun.

Kennelliiton Koirien terveydenhuoltotyöryhmässä on kolme eläinlääkärijäsentä, joiden asiantuntemus on ollut avainasemassa lomaketta suunniteltaessa. Lisäksi suurin osa työryhmän jäsenistä on koirankasvattajia.

Lomake on kaksikielinen.

Kennelliitto kerää kokemuksia käyttäjiltä ja toivoo eläinlääkäreiltä palautetta lomakkeen käytöstä.

Kaikki kommentit ja palautteet ovat tervetulleita ja ne voi lähettää osoitteeseen tehu@kennelliitto.fi.

Eläinlääkärin todistus pentutarkastuksesta

Tutustu Koirien terveydenhuolto-ohjelmaan