Koiranpäivällä Kennelliitto haluaa muistuttaa ihmisen parhaan ystävän merkityksestä. Vuosittain 24.4. vietettävänä Koiranpäivänä korostetaan pehmeitä ja lämpimiä arvoja ja kerrotaan koiran erilaisista rooleista ihmisen elämässä ja yhteiskunnassa.

Koiranpäivä 2022

Koiranpäivä vuonna 2022

Vuosi 2022 on Kennelliiton toiminnassa koiran kohtaamisten teemavuosi. Koiranpäivänä 24.4. kannustamme koiranomistajia rakentamaan hyviä kohtaamisia koirien kanssa eri tilanteissa.

Koronavuosina ihmiset ovat hankkineet paljon koiria. Erilaisten rajoitusten vuoksi koiran sosiaalistaminen on voinut jäädä vähemmälle, samoin perusasioiden opettaminen koiralle. Siksi haluamme Koiranpäivänä korostaa hyvien kohtaamisten merkitystä erilaisissa tilanteissa ja ympäristöissä muiden koirien, muiden eläinten ja ihmisten kanssa.

Jaamme Koiranpäivän aktivointivinkkejä, tietoa ja tunnelmia Facebookissa ja Instagramissa. Haastammekin kaikki miettimään, miten hyvää elämää koiran kanssa voi jakaa muillekin sosiaalisessa mediassa ja muilla verkkoalustoilla.

Kuka tahansa voi pistää pystyyn Koiranpäivän haasteen muille somessa. Julkaisemme myös Facebook-kehykset, joilla voit osoittaa, että päivä on sinulle tärkeä, ja olet mukana. Jotta Koiranpäivän julkaisut erottuvat, julkaisuissa kannattaa käyttää hashtageja #koiranpaiva, #koiranpaiva2022 ja #koiranpaivanvinkki.

Tutustu myös Koiranpäivän Facebook-sivuihin

Kivasti koiran kanssa taajama-alueella ja sen ulkopuolella

Missä ja milloin koira saa olla vapaana, ja missä sen tulee olla aina kytkettynä? Entä minne koiran kanssa ei saa mennä laisinkaan? Miten koiran pitäisi kohdata vastaantulijoita, ja mitä jokaisen koiranomistajan tulisi tietää koiranpitoon liittyvistä perusasioista? Kennelliitto julkaisee Koiranpäivän viikolla koiraetikettitauluja, joihin on kiteytetty perusasioita kuvina kerrottuna.

Webinaarista vinkkejä hyvään koira-arkeen

Miten luoda hyvä, luottamuksellinen suhde omaan koiraan ja oppia lukemaan koiran elekieltä? Miten opettaa koiralle luoksetuloa ja rauhoittumista? Miten opettaa koira kohtaamaan muita koiria ja vastaantulijoita? Muun muassa näihin kysymyksiin etsitään vastauksia Koira-arki hallintaan positiivisesti vahvistaen -webinaarista, jonka pitää eläintenkouluttaja Sari Paavilainen Eläinkoulu Visiosta.

Voit katsoa webinaarin täällä. Tallenne on katsottavissa 19.6. asti.

Podcastista tietoa siitä, miten tunnistaa pentutehdas

Koska koronavuosina koiranpentujen kysyntää on ollut enemmän kuin tarjontaa, on tilanne tarjonnut maaperää pentutehtailulle ja hämärälle koirakaupalle. Kennelliitto julkaisee Koiranpäivänä Hyvää elämää koiran kanssa -sarjassa Miten opin tunnistamaan pentutehtaan -podcastin, jossa toimittaja Leena Seppinen keskustelee aiheesta Etelä-Suomen aluehallintoviraston läänineläinlääkäri Sari Haikan kanssa.

Kuuntele jakso täältä.

Tarkempaa tietoa Koiranpäivän ohjelmasta päivitetään tälle sivulle ennen tapahtumaa.