Koiranpäivä yleisesti

Koiranpäivällä Kennelliitto haluaa muistuttaa ihmisen parhaan ystävän merkityksestä. Koiranpäivänä korostetaan pehmeitä ja lämpimiä arvoja ja kerrotaan koiran erilaisista rooleista ihmisen elämässä ja yhteiskunnassa.

Koiranpäivää vietettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 2007. Kennelliiton tulevaisuustoimikunta mietti tuolloin koiran asemaa yhteiskunnassa ja suunnitteli keinoja, joilla koiran tuottamat hyvät asiat saataisiin kaikkien tietoon. Koiranpäivän viettämistä ehdotti toimikunnassa mukana ollut kunniajäsen Pertti Kuopila. Niin valtakunnallista Koiranpäivää alettiin viettää Pertin päivänä 24.4.

Koiranpäivä vuonna 2020

Vuonna 2020 on Kennelliiton toiminnassa koiran luonteen ja käyttäytymisen teemavuosi. Painotamme Koiranpäivänä sitä, että kaikki koirat ovat erilaisia, mutta omistajilleen yhtä rakkaita. Meidän tehtävämme on tarjota koirille hyvä arki, jossa koirien tarpeet täyttyvät.

Tänä vuonna koronatilanteesta johtuen Koiranpäivä on virtuaalinen. Haastammekin kaikki miettimään, miten hyvää elämää koiran kanssa voisi jakaa muillekin sosiaalisessa mediassa ja muilla alustoilla. Voitko tehdä temppuvideoita, opastaa tokossa, pitää virtuaalisen koiranäyttelyn tai järjestää etänä koiranpentujen omistajien tapaamisen?

Kuka tahansa voi pistää pystyyn Koiranpäivän haasteen muille somessa. Julkaisemme myös Facebook-kehykset, joilla voit osoittaa, että päivä on sinulle tärkeä ja olet mukana.

Tutustu myös Koiranpäivän Facebook-sivuihin

Koiranpäivän materiaalit

Kennelliitto julkaisee vuosittain Koiranpäivän materiaaleja, jotka käsittelevät kyseisen vuoden teemaa.

Tämän vuoden materiaalit ovat alla ladattavina tiedostoina. Ne ovat vapaasti käytettävissä ja printattavissa. Pyrimme näin vähentämään julisteiden ja muiden materiaalien postitusta. Näin kuormitamme vähemmän luontoa, ja saat varmasti juuri ne materiaalit, joita toivot.

Materiaaleihin liittyvät kysymykset Kennelliiton viestintään osoitteeseen viestinta@kennelliitto.fi.

Aiemmat Koiranpäivät

2020 Kaikki erilaisia, kaikki yhtä rakkaita
2019 Koiran tarina
2018 Yhdessä tekeminen
2017 Kotimaiset rodut kansallisaarteinamme
2016 Lapsi ja koira
2015 Hyvää elämää koiran kanssa - Vastuullista koirankasvatusta
2014 Hyvää elämää koiran kanssa
2013 Vastuu koiran omistajana - vastuu ympäristöstä
2012 Vastuu koiran omistajana
2011 Vapaaehtoistoiminta
2010 Terve koira yhteiskunnan jäsenenä
2009 Miten lapsi lähestyy koiraa?
2008 Koiraharrastus
2007 Koira liikuttaa