Koiranpäivällä Kennelliitto haluaa muistuttaa ihmisen parhaan ystävän merkityksestä. Koiranpäivänä korostetaan pehmeitä ja lämpimiä arvoja ja kerrotaan koiran erilaisista rooleista ihmisen elämässä ja yhteiskunnassa.

Tämän vuoden teemana Kennelliiton toiminnassa on koirien terveys ja hyvinvointi. Tuomme Kennelliitossa esille teemaan liittyviä asioita monesta eri näkökulmasta. Edistämme myös tekoja koirien terveyden ja hyvinvoinnin puolesta.

Agria-webinaari koirien terveydestä ja hyvinvoinnista

Järjestämme Koiranpäivänä 24.4. kello 18 yhteistyössä Agria Eläinvakuutuksen kanssa webinaarin, jossa käsitellään sitä, millainen on terve ja hyvinvoiva koira. Webinaari on maksuton ja avoin kaikille. Tarkemmat tiedot webinaariin ilmoittautumisesta tulevat verkkosivuillemme maalis-huhtikuun vaihteessa.

Koiranpäivän haasteet sosiaalisessa mediassa

Kennelliitolla on sosiaalisessa mediassa kaksi haastetta. Ensimmäinen on Koiranpäivän yhteislenkki #Laumaliikkuu. Haastamme koiranomistajat virikelenkille koiran kanssa. Annamme vinkkejä siitä, mitä koiran kanssa voi tehdä metsälenkillä. Toivomme saavamme mahdollisimman suuren ”lauman” koiria ja ihmisiä liikkumaan Koiranpäivän aikana joko yksin tai yhdessä muiden koiranomistajien kanssa.

Toinen somevinkkimme on #Aktiivinenkoira. Koira voi hyvin, kun se saa toteuttaa lajilleen ja rodulleen tyypillistä toimintaa. Annamme Kennelliiton sosiaalisen median kanavilla vinkkejä koiran aktivointiin, ja kannustamme kaikkia koiranomistajia hyödyntämään näitä vinkkejä ja jakamaan kuvia ja tunnelmia hyvistä aktivointihetkistä sosiaalisessa mediassa.

Haaste rotujärjestöille ja -yhdistyksille oman rodun terveyden ja hyvinvoinnin konkreettisesta edistämisestä

Rotujärjestöillä ja -yhdistyksillä on tärkeä rooli omien rotujensa terveyden ja hyvinvoinnin edistäjinä. Kutsumme rotujärjestöt ja yhdistykset mukaan kilpailuun, jossa palkitaan parhaiten oman rodun jalostuksen tavoiteohjelman (JTO) käytännössä rodun terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi toteuttanut rotujärjestö tai -yhdistys. Palkitsemme kolme parasta yhdistystä Koiranpäivänä 24.4.

Toivomme, että mahdollisimman moni rotujärjestö tai -yhdistys osallistuu kilpailuun, jotta saamme koottua teemavuoden viestinnän tueksi tietoa siitä, miten Kennelliittoon rekisteröityjen rotukoirien terveyttä ja hyvinvointia on onnistuttu edistämään eri roduissa.

Kilpailuun ilmoittaudutaan mukaan lähettämällä vapaamuotoinen hakemus maanantaihin 15.4.2024 mennessä sähköpostilla osoitteeseen viestinta@kennelliitto.fi.

Rotujärjestöille ja -yhdistyksille on lähetetty tarkempaa tietoa kilpailusta Kennelliiton uutiskirjeessä. Lisää tietoa kilpailusta löytyy myös täältä.

Jokainen koiranomistaja voi osallistua Kennelliiton terveyskyselyyn

Paitsi teettämällä koirien terveystutkimuksia ja luonteen arviointeja, voivat koirankasvattajat ja myös aivan tavallisen kotikoiran omistajat osallistua Koiranpäivän teemaan myös täyttämällä koiristaan Kennelliiton terveyskyselyn ja ilmoittamalla koiriensa kuolemista Kennelliittoon. Nämä tiedot täydentävät sitä arvokasta tietopääomaa, joka on kaikkien katsottavissa Kennelliiton jalostustietojärjestelmässä. Tieto auttaa terveempien ja hyvinvoivempien koirien jalostamisessa.

Koiranpäivän materiaalit löytyvät Kennelliiton mediapankista

Kokoamme Koiranpäivän materiaaleja jäsenyhdistystemme käyttöön Kennelliiton mediapankkiin. Mediapankista löytyvät Koiranpäivän logot. Täydennämme mediapankkiin vielä lähempänä Koiranpäivää tapahtumajulisteen pohjan, jota voi täydentää joko sähköisesti tai manuaalisesti.

Ilmoita Koiranpäivän tapahtumasi mukaan Kennelliiton tapahtumasivulle

Keräämme tämän verkkosivun alle tietoa tämän vuoden Koiranpäivän tapahtumista, ja jaamme niistä tietoa eteenpäin ennen Koiranpäivää eri kanavilla. Voit ilmoittaa tapahtumastasi meille Kennelliiton viestintään täältä löytyvällä lomakkeella.

Seuraa Koiranpäivän tapahtumia sosiaalisessa mediassa

Jaamme Koiranpäivän aktivointivinkkejä, tietoa ja tunnelmia Facebookissa ja Instagramissa. Haastammekin kaikki miettimään, miten hyvää elämää koiran kanssa voi jakaa muillekin sosiaalisessa mediassa ja muilla verkkoalustoilla.

Kuka tahansa voi pistää pystyyn Koiranpäivän haasteen muille somessa. Jotta Koiranpäivän julkaisut erottuvat, julkaisuissa kannattaa käyttää hashtageja #koiranpäivä, #koiranpäivä2024, #laumaliikkuu, #aktiivinenkoira ja #koiranpäivanvinkki.

Tutustu myös Koiranpäivän Facebook-sivuihin

Tarkempaa tietoa Koiranpäivän ohjelmasta päivitetään tälle sivulle ennen tapahtumaa.

Lisätietoa saa Kennelliiton viestinnästä:

viestinta@kennelliitto.fi