Koiraharrastuksen yhdistävyys näkyi eilen vietettynä valtakunnallisena Koiranpäivänä laajasti jopa Suomen rajojen ulkopuolella. Kennelpiirien ja koiraharrastuskerhojen tapahtumien lisäksi ihmisen parasta ystävää juhlittiin sosiaalisessa mediassa. Tunniste #Koiranpäivä keräsi valtavan määrän julkaisuja koiramaisista hetkistä. Päivä sai myös runsaasti mediahuomiota.

Koiranpäivä järjestettiin jo 12. kertaa. Tänä vuonna teemalla haluttiin tuoda esille koiraharrastuksen monipuolisuutta sekä arkisen yhdessä tekemisen merkitystä koiran ja ihmisen hyvinvoinnille. Teemaa tuotiin esille kennelpiirien ja paikallisten koirayhdistysten tapahtumissa monin eri tavoin.

Suomen Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja Harri Lehkonen iloitsee siitä, miten paljon ihmiset intoutuivat viettämään Koiranpäivää.

- Onnistuimme kiinnittämään huomiota siihen, miten tärkeää koiran kanssa on liikkua ja harrastaa. Tavoitimme paljon myös monia koiran hankintaa suunnittelevia ihmisiä. Suuret kiitokset kaikille Koiranpäivän tapahtumia järjestäneille ja eri tavoin osallistuneille!

Poimintoja koko perheen tapahtumista

Koiraharrastuksia tuotiin monipuolisesti esille kennelpiirien ja paikallisten koirakerhojen järjestämissä tapahtumissa. Esimerkiksi Etelä-Pohjanmaan kennelpiiri järjesti Seinäjoella Koirakulkueen, joka keräsi runsaasti osallistujia.

Paraisten koiraharrastajien yhdistys järjesti koiranomistajien yhteislenkin. Kupittaan Kaivokentällä Turussa vietettiin Varsinais-Suomen kennelpiirin järjestämää koko perheen koiratapahtumaa.

Pohjois-Savon kennelpiiri järjesti Iisalmen torilla Koiranpäivän juhlan, jossa esiteltiin rotuja kaikista FCI:n roturyhmistä. Tilaisuuden päätössanat lausui Kennelliiton hallituksen varapuheenjohtaja, kasvattajatoimikunnan puheenjohtaja Tuula Laitinen (kuvassa oikealla).

Pohjois-Savon kennelpiiri on perinteisesti palkinnut Koiranpäivänä Vuoden Koira -tittelillä yhteiskunnallisesti ansioituneita pohjoissavolaisia koiria. Tänä vuonna Vuoden Koiraksi valittiin iisalmelaisen Susanna Husson omistama 5-vuotias suomenlapinkoira Seitavuoren Rippune, kutsumanimeltään Käpy. Käpy palkittiin ansioistaan Kennelliiton luku- ja kaverikoirana sekä kasvatus- ja kuntoutustyön tukena.

Kaverikoirat vierailivat kouluissa ja päiväkodeissa monilla paikkakunnilla. Koiranpäivän tempauksia järjestettiin ympäri Suomen. Nurmeksen Seudun Kennelkerho vieraili molemmilla kunnan peruskouluilla.

Koiranpäivän match show ’n järjestivät Jokimaan ravikeskuksessa Salpausselän kennelpiiri ja Kemissä Kemin Seura- ja Palveluskoirakerho. Ravikeskuksen tapahtumassa oli myös koiraharrastusten esittelyä ja muuta toimintaa.

Joensuun Agilityurheilijoiden tapahtumassa Pärnavaaran urheilukeskuksessa yleisö sai tutustua agilityyn ja seurata hauskaa houkutusten highway -esitystä. Lapsille oli Tanhupallon karvamatoagilityn innoittamana tarjolla agilitya lelukoiran kanssa.

Ihmisiä kannustettiin myös järjestämään itse omia koiraharrastustapahtumiaan. Haaste otettiin vastaan muiden muassa Tampereella, jossa järjestettiin kaikille avoin koirakävely.

Omakoira-mobiilisovellus kiinnosti

Helsingin Seudun kennelpiirin koiraharrastusesittelyt Narinkkatorilla Helsingin keskustassa vetivät paikalle paljon koirista kiinnostunutta yleisöä.

Paikalla oli myös Kennelliiton toimiston henkilökuntaa kertomassa koiran hankinnasta, Kennelliitosta ja uudesta Omakoira-mobiilisovelluksesta.

– Kävijoiltä tuli paljon ilahtunutta palautetta! Monen mielestä oli mukavaa, että Kennelliitto jalkautuu ihmisten keskelle. Omakoira-mobiilisovelluksen esittely ja tulossa olevat ominaisuudet herättivät kiinnostusta. Kaavakkeet, joilla voi hakea Kennelliiton jäsenyyttä, loppuivat meiltä kesken, naurahtaa Kennelliiton tapahtuma-assistentti Elina Laine.

Koiranpäivän alla julkaistua Omakoira-mobiilisovellusta ladattiin mobiililaitteisiin ahkerasti.

– Koiranpäivänä sovellukseen kirjautuneita oli noin 1700, kertoo sovelluksesta vastaavan Prettybit Projects Oy:n toimitusjohtaja Juha Tenhunen.

Omakoira-mobiilisovellusta kehitetään jatkuvasti. Seuraavaksi parannetaan kuvien rajaamis- ja tallennustoimintoja. Kesään mennessä sovelluksessa kehitetään viestitoimintoja, jolloin erilaisten järjestelmien automaattiviestit ohjautuvat sovellukseen. Kennelliitto voi myös lähettää jäsenilleen viestejä suoraan sovelluksen kautta. Lisäksi käyttöön tulee mahdollisuus tehdä omistajailmoituksia ja -muutoksia sovelluksen kautta.

Tavoitteena saada Koiranpäivä virallisesti almanakkaan

Koiranpäivän huomioivat sekä paikalliset että valtakunnallisetkin mediat. Päivän aikana julkaistuissa uutisissa nostettiin esille koiran kanssa liikkumista ja harrastamista, koiran hankintaa ja koiran hyvää tekeviä vaikutuksia ihmiselle.

Koiranpäivän Facebook-sivun julkaisut tavoittivat parhaimmillaan 80 000 henkilöä ja Koiranpäivän Facebook-kehystä ladattiin yli 4500 kertaa. Koiraharrastajat ja koiranystävät jakoivat sosiaalisessa mediassa runsaasti päivän tunnelmia ja lemmikkinsä merkitystä heille.

Koiranpäivä oli heti aamusta Suomessa twiitatuin aihe ja Instagramissa #Koiranpäivä tai #Koiranpäivä2018 -tunnisteita käytettiin lähes 7000 kertaa. Koiria muistivat niin yksityishenkilöt, järjestöt, yritykset, poliitikot kuin viranomaisetkin.

Koiranpäivän ideoi 12 vuotta sitten Kennelliiton kunniajäsen, harmaahirvikoiraharrastaja Pertti Kuopila. Koiranpäivää vietetään siksi aina 24. huhtikuuta – Pertin nimipäivänä. Vuosien varrella Koiranpäivällä on nostettu esille koiran merkitystä ja erilaisia rooleja suomalaisessa yhteiskunnassa. Jokainen päivä on koiranpäivä, mutta uskollinen kumppani ansaitsisi myös oman virallisen juhlapäivänsä. Kennelliiton tavoitteena onkin, että Koiranpäivä saadaan almanakkaan.

– Tänä vuonna viimeistään on saatu osoitus siitä, että Koiranpäivä on saavuttanut Suomessa vakiintuneen aseman. Nyt on siis korkea aika saada koirille oma virallinen päivänsä 24. huhtikuuta, toteaa Harri Lehkonen.