Suomen Kennelliiton järjestämä Suomen suurin koiratapahtuma on tänä vuonna kolmipäiväinen. Siihen osallistuu koiria ennätysmäärä, yli 23 000. Viikonlopun aikana nähdään peräti kolme kansainvälistä koiranäyttelyä sekä entistä enemmän koira-aiheista ohjelmaa. Koira2013 järjestetään Helsingissä Messukeskuksessa 13.–15.12.2013.

Perjantai on koulupäivä

Perjantaina eri koira-alan oppilaitokset esittelevät nuorille toimintaansa ja kertovat, kuinka harrastuksesta voi tehdä ammatin. Lisäksi etukäteen ilmoittautuneet koiranomistajat voivat osallistua koirakoulutunneille ja tutustua eri harrastuslajeihin koiransa kanssa.

Sankarit palkitaan

Kennelliitto palkitsee 16 sankarikoiraa sunnuntaina 15.12. Sankarikoiran arvonimi myönnetään vuosittain koirille, jotka ovat merkittävästi vaikuttaneet siihen, että ihmishenki on pelastunut.

Lisäksi ensimmäistä kertaa jaetaan Vuoden Koirateko -palkinto. Palkinto annetaan Puolustusvoimien Niinisalon koiratarhaprojektille. Projektin myötä koirien tarhat uusittiin täysin ja tilat suunniteltiin niin, etteivät koirat stressaannu ja niille on tarjolla virikkeitä.

Lahjoituksia rahastoista

Kennelliitolla ja LähiTapiolalla sekä Kennelliitolla ja Best Friend Groupilla on yhteiset aktiviteettirahastot, joista myönnetään vuosittain varoja osapuolten yhteisesti päättämiin kohteisiin. Tänä vuonna Kennelliitto ja LähiTapiola haluavat kiinnittää erityistä huomiota koiran rooliin ihmisen hyvinvoinnin edistäjänä. Yksi koiran uusimmista rooleista on toimiminen diabeetikon alhaisen tai liian korkean verensokerin ilmaisuun koulutettavana hypokoirana. Lahjoituksen tänä vuonna saa Hypokoirayhdistys.

Kennelliitto on yhdessä Best Friend Groupin kanssa halunnut nostaa esille eläinavusteisen kuntoutus- ja avustuskohteen eli Koirat Kasvatus- ja kuntoutustyössä ry:n. Koira-avusteisen toiminnan tärkeimpänä etuna on koiran ja asiakkaan välille muodostuva ainutlaatuinen vuorovaikutussuhde, jolloin koira voi olla mukana esimerkiksi terveydenhuolto-, opetus- ja sosiaalialan ammattilaisen työssä.

Vauhdikkaita näytöksiä ja hyödyllistä tietoa

Koira2013-tapahtumassa järjestetään vauhdikkaita esityksiä, mielenkiintoisia luentoja ja laajat koira-alan tarvikemessut. 6-hallissa esitellään mm. koirakeilausta, agilitya ja koirafrisbeetä. Alueella saa myös vinkkejä kotikoiran koulutukseen ja aktivointiin. Lisäksi paikalla on mm. opaskoiria, sotakoiria sekä kaveri- ja avustajakoiria.

Lauantaina junior handlerit eli nuoret koiranesittäjät kilpaillevat suomenmestaruudesta ja sunnuntaina koiratanssijat ottavat mittaa toisistaan.

Koira2013:ssa on omaa ohjelmaa lapsille. Alle 10-vuotiaille järjestetään erittäin suosittu Lelukoirakilpailu, jonka tuomarina on lauantaina Marko Keränen ja sunnuntaina Niina Backman. Sunnuntaina Katja Ståhl valitsee Lapsi ja koira -kilpailun parhaan.

Mikä koira voittaa?

Kukin näyttelypäivä huipentuu Best in Show -kilpailuun, jossa valitaan näyttelyn paras koira. Viikonlopun koiranäyttelyihin osallistuu koiria yli 30 maasta ja 320 eri rodusta. Kaukaisimmat osallistujat tulevat Japanista, Thaimaasta ja Kanadasta.

Tapahtuman harvinaisin rotu on japaninterrieri, joka nähdään nyt ensimmäistä kertaa suomalaisessa näyttelyssä. Muita harvoin nähtyjä rotuja ovat briquet griffon vendeen, bouvier des ardennes ja ratonero bodeguero andaluz.

Lue lisää Koira2013-tapahtumasta ja näyttelyistä nettisivuilta ja Facebookista.

Lisätietoja:
Kaija Unhola, viestintäpäällikkö