Kennelliiton jäsenyhdistykset voivat ylläpitää sähköisesti omien yhdistystensä yhteystietoja ja luottamustehtäviä suoraan Kennelliiton Omakoira-palvelun kautta. On tärkeää huomata, että yhdistyksen tietoja Kennelliiton järjestelmässä ylläpitävän henkilön tulee olla Kennelliiton jäsen.
Yhdistyksen Omakoira-tietojen ylläpito-oikeudet annetaan pääsääntöisesti yhdistyksen puheenjohtajalle ja/tai sihteerille, jos he ovat Kennelliiton jäseniä. Jos puheenjohtaja tai sihteeri eivät ole jäseniä, niin yhdistyksen tulee valita jäsenistöstään erillinen Omakoira-ylläpitäjä, joka on Kennelliiton jäsen.
Kun yhdistykseen valitaan uusia luottamushenkilöitä, pitää väistyvän Omakoira-ylläpitäjän päivittää yhdistyksen tietoihin uusien luottamushenkilöiden tiedot, ennen kuin poistaa itsensä ylläpitäjän paikalta. Näin seuraava Kennelliittoon kuuluva puheenjohtaja, sihteeri tai ylläpitäjä pääsee vuorostaan kirjautumaan yhdistyksen tietoihin.
Mikäli yhdistyksessä ollaan tilanteessa, jossa ketään yhdistyksen nykyisistä toimijoista ei ole päivitetty yhdistyksen luottamushenkilöksi Omakoiraan, voi yhdistys ilmoittaa uudet luottamushenkilönsä Kennelliitolle alla olevalla lomakkeella lähettämällä se sähköosoitteeseen yhdistykset@kennelliitto.fi. Kennelliitossa päivitetään yhdistykselle ajantasaiset luottamushenkilöt, jotta he voivat kirjautua yhdistyksensä Omakoira-tietoihin jatkossa itse.
Huom! Vaikka yhdistyksen tiedot ilmoitettaisiin lomakkeella, tulee Omakoiran ylläpitämisestä vastaavan toimijan joka tapauksessa olla Kennelliiton jäsen.